Anders Ehrling: “Vår styrka är vår tidtabell”

Publicerad den 17 mars 2005
Kommentarer
SAS Sverige presenterade idag äntligen - tycker säkert både kunder och resebyråer - ett på alla sätt enklare och billigare inrikesflyg.

-Äntligen!, säger också Anders Ehrling (bilden), SAS Sveriges VD. -Nu förstärker vi oss rejält på inrikes och kan ta igen vad vi förlorat. Det blir svårt för någon att matcha det här!

Hela inrikesnätet kommer med start den 30 mars att bestå av tre biljettyper: Fix, Flex och Full Flex. Fix, som alltid kostar från 450 kronor enkel inklusive skatter och avgifter, kommer att finnas på alla avgångar, men antalet tillgängliga stolar blir beroende på efterfrågan. 10 000 sådana biljetter kommer att läggas ut per vecka, vilket utgör 10 procent av SAS hela inrikesflyg.

Flex blir en fullt ombokningsbar biljett och Full Flex blir både ombokningsbar och återbetalningsbar.
Alla de tre biljetttyperna kan bokas ända fram till avgång. Och – äntligen (!) – också via en mycket enkel och lättanvänd webbsida. Gå in på sas.se som vanligt, men så snart uppgiften ges att det handlar om en inrikesflygning så slussas man automatiskt in på den nya enkla sidan. Dessutom halveras bokningsavgiften, till 50 kronor från 100.

I januari, februari var vi ute på lyssnarturné där vi lyssnade till resenärer, resebyråer och storföretag, säger Anders Ehrling. –En stor del av idéerna och enkelheten i vad vi nu genomför kommer från resebyråerna. Så nu hoppas vi att de ska tycka om att sälja SAS på inrikes, därför att det är bra och enkelt att sälja och via en mycket enkel webbplats.
Nu kan man också checka in på nätet och också via mobilen svara på t ex frågan var i planet man önskar sitta. En bekräftelse på incheckningen sänds sedan via SMS, med sätesnummer angivet.

Vi gick ut till kunder vi förlorat till våra konkurrenter med vår färdiga idé till produkt och frågade om de skulle komma tillbaka till SAS om vi genomförde den, berättar Anders Ehrling. – 9 av 10 svarade att de då skulle återvända till oss.

Och vad kommer nu att hända med er kabinfaktor?
Den kommer att gå upp! Alla bolag som ska göra affär på att flyga inrikes i Sverige måste ha en genomsnittlig kabinfaktor på runt 65 procent och så måste man ha fullt i peak. Det finns de som säger att de har det, men då talar de inte sanning.
Anders Ehrling säger att samtidigt som man nu förändrar, så bevarar man helt ut det som varit och är bra.
Vår styrka är vår tidtabell. Vi har flest avgångar till flest destinationer. Här har vi inte rört någonting.

Kommer era åtgärder att skörda offer?
Det är det kunderna som avgör, men vi är inte primärt ute efter det.

Om ni nu är så entusiastiska och tycker att ni nu gör så rätt, hur kommer det sig då att det dröjt så länge?
Att vi nu kunnat agera är en direkt följd av bolagiseringen, det är först nu vi kunde göra vår  e g e n  webblösning.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten