Apollo tar marknadsandelar
Publicerad den 1 september 2004Researrangören Apollo har de två senaste åren tagit kunder från konkurrenterna och expanderat på en rad resmål/länder. Drygt hälften av alla svenskar som reser till Tunisien reser med Apollo, knappt hälften till kanarieön Fuerteventura och 30 procent till Egypten. Apollo är också expansiv i framför allt Bulgarien, Rumänien, Kroatien och Thailand. Allt enligt en jämförande studie av Luftfartsverkets statistik och Apollos egna siffror.
Kreta i Grekland är det ojämförligt största charterresmålet för svenskarna under sommarhalvåret. Varannan svensk reser dit med Apollo. 50 procent är Apollos marknadsandel på Grekland i stort. Mer överraskande är att Apollo på senare år blivit så stor på andra länder. Färsk statistik från Luftfartsverket första halvåret i år visar bland annat att Apollo är den största researrangören på Tunisien, står för knappt hälften av alla resenärer till Fuerteventura och en tredjedel till Egypten, skriver Apollo i ett pressmeddelande.
Bilden från Apollos Bildarkiv
Antalet resenärer som reser med Apollo Sverige har i år ökat med 90 000 jämfört med förra året. För hela koncernen handlar det om 125 000 resenärer.
–En summering av sommaren visar att vår nya satsning på den tunisiska ön Djerba samt Kroatien blev en formidabel succé. Andra länder som haft en högre efterfrågan än väntat är Bulgarien, Rumänien och Montenegro, säger Peter Bertilsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Apollo. –Inför vintern ser vi att Egypten går mot en toppnotering och att Mexiko som gör comeback i programmet röner stor efterfrågan. Många vill också resa till Kuba, som vi är ensamma om att kunna erbjuda.
Apollos planer inför nästa sommar är att bredda sig ytterligare i Grekland såväl som i andra länder.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten