Arlanda får preclearence
Publicerad den 6 oktober 2015Idag finns det preclearence i Kanada, på Irland, i Karibien och Abu Dhabi. Men US Customs and Border Protection, CBP,den amerikanska myndighet som utfärdar tillstånd har sedan en tid bjudit in fler flygplatser att ansöka. Det lockade ett 25-tal flygplatser att ansöka och ut den gruppen plockades tio kandidater ut: Arlanda, Punta Cana, Bryssel, Tokyo Narita, Amsterdam Schiphol, Oslo, Madrid, Istanbul, London Heathrow och Manchester.
Den listan har nu kokats ner ytterligare och enligt CBP är det alltså Arlanda och Punta Cana som ligger allra bäst till. Allt pekar på att det kommer ett godkännande redan i slutet av året. Det följs sedan av en drygt årslång process att bygga om de utrymmen på nedre plan i F-piren på Arlanda som krävs och framför allt – att tillåta amerikanska tjänstemän att arbeta på svensk mark. Det kommer troligen också att bli tal om en avgift för passagerarna eftersom flygplatserna står för en del av kostnaderna för att ha amerikansk personal stationerad i landet. Men det finns också flygplatser som valt att inte ta betalt eftersom den trafikökning som en preclearence inneburit uppvägt kostnaderna.
– Med US preclearance stärks Stockholm Arlanda Airports roll som nav för flyget i Skandinavien. Vår ansökan har mötts av ett starkt stöd från såväl regering som näringsliv och vi går nu fram med full kraft för att attrahera fler direktförbindelser, har Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, tidigare sagt i samband med ansökan.
Kommentarer
Arlanda har ju profilerat sig som en matarflygplats med kortbanestrategi så det blir nog inte någon ökning på interconttrafiken. Förläng 08/26 med 1000 meter så ökar attraktiviteten när det gäller att uppnå garanterad kontinuitet för operatörerna.
Kommer det garanterat bli – för passagerare eller flygbolag (dvs passagerare). Jag skulle inte lita på ett ord som kommer ur Torborgs mun.
Beroende på vilka Freedoms of the air ett flygbolag har på en rutt kan de få tillåtelse att göra detta. Att plocka upp pax på i annat land än hemlandet och sedan flyga vidare till ännu ett annat land är antingen 5th eller 7th.
Läs mer här.
http://www.icao.int/Pages/freedomsAir.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedoms_of_the_air
Om dessa bolag får slottar på ARN. AMS vägrar ge slottar åt sandlådebolagen…
Var finns källa till detta? Vilken är den fullständiga listan som är uppdaterad.
Låter toppen! Men hur är regelverket? Får ett flygbolag som har sina flygplan registrerade eller har hemvist i annat land/kontinent plocka upp passagerare i Sverige och sedan flyga dem vidare. Alltså inte till sin hemvist. Är så fallet så ligger SAS och Norwegian risigt till. Tex Emirates med dess massiva låndistansflotta skulle enkelt konkurrera ut våra egna bolag. Återstår att se…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten