Featured article image

Aviator i ett övervintringsläge

Publicerad den 14 april 2020
Kommentarer
Likt alla företag i flygbranschen är fokus just nu på att övervintra. Samtidigt pågår arbetet med att planera för hur verksamheten ska se ut när krisen är över: ”Svenskt flyg kommer att vara förändrad efter Corona”, säger Aviators svenska vd.
Aviator

Aviator

 

Förra vecka kommunicerade Norwegian att de planerar att omvandla skulder till aktier i flygbolaget. På frågan om hur det påverkar Aviator svarar Aviators VD Ola Skogö att det i dagsläget är för tidigt att uttala sig om. Norwegian är en av företagets största kunder i Sverige, tillsammans med BRA, Sunclass Airlines, Wizz och Eurowings.
– Vi har tappat 90 procent av våra uppdrag och även om vi var snabbt igång med omställningen, redan två dagar efter regeringens första krispaket var vi klara med förhandlingarna, så är situationen naturligtvis ansträngd. Just nu handlar det om att övervintra, säger vd Ola Skogö till Flygtorget. 
Aviator har cirka 850 medarbetare i Sverige, utspridda på Arlanda, Landvetter och Sturup. Merparten av dem är deltidspermitterade samtidigt som de behovsanställningar som tidigare rullade på har upphört. Med hjälp av krispaketet har kostnaderna reducerats men bara till del, kvar finns både lönekostnader och fasta avgifter.
– De uteblivna uppdragen skapar en likviditetseffekt som slår igenom i hela värdekedjan och det är den som vi är fokuserade på att hantera just nu. Som tur är har vi starka ägare i Litauen som också ser möjligheter i den här situationen som uppstått.
Den övervintring som nu gäller underlättas alltså av de krispaket som regeringen infört. Det gäller bland annat möjligheterna att skjuta på olika skatteinbetalningar, däremot är riksgäldens lånegarantier oanvändbara och mest ”ett slag i luften”, menar Ola Skogö som gärna ser att graden av korttidspermittering ökar till 80% eller 100% för att bättre linjer med hur efterfrågan har vikit. Även en breddning av de riktade lånegarantierna på 5 miljarder SEK, som idag endast är riktade till flygbolag med trafiklicens, skulle vara en bra åtgärd så att även andra aktörer inom flyget skulle kunna få tillgång till kapitalet.
 
– Svenskt näringsliv riskerar en våg av konkurser och att det inte finns jobb att komma tillbaka till när det här lättar. Sedan måste vi nog inse att svenskt flyg och flygbranschen kommer att se annorlunda ut efter Corona. Jag räknar med en del konsolideringar, det finns potential för det och krisen kan skynda på dem. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Marie H
2020-04-16 09:47

För varje artikel som skrivs på Flygtorget, så tar det två sekunder så är spydigheter och negativa kommentarer igång… Denna gången kastar man skit på “starka ägarna i Litauen”, utan att ha någon som helst kunskap om dem. Suck…

Samuel
2020-04-15 06:03

Vad gör Baltikum till ett nytt island?

S
2020-04-14 16:02

Mer info gällande deras nya ägare:

https://www.aviator.eu/asg-aviator/

thomas
2020-04-14 13:09

Starka ägare i Litauen???
De tre Baltiska länderna blir nästa Island

thomas
2020-04-14 13:09

Starka ägare i Litauen???
De tre Baltiska länderna blir nästa Island

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten