BA-budet på Iberia – utan pengar
Publicerad den 28 maj 2007För en månad sedan redogjorde vi för BA:s intresse av att förvärva Iberia, dock inte om man måste gå in med eget kapital (Flygtorget @irmail 23 april 2006).
Nu har ett konsortium bildats under ledning av multifinanskoncernen TPG, där BA säljer sin andel (10 procent) i Iberia, men med en rad förbehåll.
Kampen om Iberia har inte saknat dramatik, med Apax Partners, Private-Equity-Företag och flera Europeiska banker, som har försökt komma över Iberia från dagens aktieägare via ett löst skapat konsortium. Dessa kom dock inte överens med BA, inte heller sinsemellan.
TPG-gruppens inhopp som trolig partner till BA bör man se i detta strategiska spel, som ett skydd för BA att agera mera ostört.
I det nybildade konsortiet får BA sköta management. Samtidigt har BA sedan tidigare ett förköpsavtal på Iberia med 26 procent. På så sätt kan BA stärka sin position.
Om detta schackdrag går i lås får BA kontroll över Iberia utan att satsa något eget kapital.
BA:s schackdrag om Iberia
Om BA alldeles självt hade velat köpa Iberia så hade det kostat i storleksordningen 3 miljarder euro. Men då hade BA fått problem med de egna aktieägarna.
Iberia skulle, för att tillfredsställa BA:s aktieägarer avkastningskrav, behövt ge en avkastning på 300 miljoner euro – vilket Iberia aldrig varit i närheten av.
Nu kan BA i stället använda pengar till att förnya sin flygplansflotta, till att skaffa sig bränslesnålare flygplan.
Analytikerna hos flera investmentbolag är mycket nöjda med BA:s schackdrag.
Dessutom kommer flytten av BA till den nya flygterminalen Terminal 5 på Heathrow 2008 att ge BA en nödvändig förnyelse av profilen.
BA-chefen, irländaren Willie Walsh (bilden) 45 år, som tillträdde 2005 har stärkt sin ställning genom sitt

genialiska schackdrag, att köpa utan att betala. Lyckas operationen så har BA också under hans ledning lyckats ta ett järngrepp över förbindelserna Europa-Sydamerika, som är Iberia:s stora styrka.
Men ska Walsh klara sitt avkastningslöfte på eget kapital med 10 procent inom något år måste han få tillgång till nya flygplan, som kraftigt minskar bränslekostnaderna. Dessutom måste han skala bort förlustverksamheter och slutföra personalneddragningarna.
BA har också sagt att man inte är främmande för att, förutom Heathrow, starta upp hubbar i Frankfurt och Paris – något Air France KLM och Lufthansa måste fundera över hur man ska bemöta. Vad BA tänker sig är att därifrån starta rena business- och firstclass-flygningar, ett segment där alla bolag tjänar pengar. Detta kan säkert fungera i Paris, men att möta Lufthansas förstaklassterminal i Frankfurt blir en större utmaning.
Men BA är alltså på hugget och fler överraskningar är att vänta.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten