Boeing 717 alltmer efterfrågad bland flygbolagen
Publicerad den 15 september 2015
När SAS och Blue1 satte ut de nio Boeing 717-200 som fanns i flottan till försäljning blev det huggsexa bland flygbolagen. Det slutade med att delta fick tag i tre, Qantas två och Volotea i Spanien de resterande fyra. Därmed blev Mikael Wångdahl, tidigare vd på Blue1 sannspådd när bytet från Boeing 717 till Boeing 737 var på tal tidigare i år.
– Efterfrågan på begagnade B717-maskiner är bra. De fyra första har gått till Volotea i Spanien och det kommer inte att bli några problem att bli av med de fem som vi har kvar, sa han då till Flygtorget.
Det är framför allt Delta som är ivriga på att bygga vidare på den redan stora flottan av Boeing 717. Idag har det amerikanska flygbolaget 88 maskiner, vilket är fler än hälften av de 156 som tillverkats. Delta har använt dem som ersättare för mindre jetmaskiner och flyger dem bland annat i skytteltrafik mellan Los Angeles och San Fransisco.
Den starka efterfrågan, dels tack vare att oljepriset rasat men också för att passagerarna uppskattar säteskonfigurationen 2+3, har gjort att priserna på begagnade B717 klättrat uppåt. Det senaste året har prislappen ökat med 17 procent och en begagnad B717 kostar idag mellan 7,5 och 10,5 miljoner dollar.
År 1999, när McDonnell presenterade modellen var dock flygbolagen inte alls lika intresserade. De cirka 100 stolarna ombord var inte tillräckligt när flygbolagen ville ha flygplan med kapacitet upp mot 150 stolar. I den mindre skalan var konkurrensen från Embraer och Bombardier hård, ironiskt nog just de flygplanstyper som Delta just nu ersätter med Boeing 717.
Enligt de senaste siffrorna flyger ännu 155 av de 156 tillverkade maskinerna i sex olika flygbolag:
Delta Airlines, 88 flygplan
Volotea, 19 flygplan
Hawaiian Airlines, 18 flygplan
QantasLink, 18 flygplan
Turkmenistan Airlines, 7 flygplan
Blue1, 5 flygplan
Kommentarer
717’an blev det kvalitetslyft från DC-9 som MD-80 aldrig blev. Dock är 717’ans motorer ganska dyra i drift om än tysta och effektiva. Den fick en gammal DC-9 vinge pga SAS istället för en Gulfstream 650 typ av vinge som den borde fått. Men nu är 717’an en gammal konstruktion och de nya MRJ190 samt ERJ195E2 blir helt överlägsna.
MD-90 och MD-95/717 har mycket gemensamt och är två maskiner som fungerar bäst tillsammans i flottan. Om Blue1 skulle ha lyckats riktigt bra skulle de ha behålit MD-90 och kört den paralellt med 717. Detta gäller även SAS
Blue1 har successivt avvecklat sina kärror från 10-12 till en handfull. Varför då om kärran är attraktiv?
Med så få kärror i snurr funkar inte tech-service idag. Vem kan skruva? Arlanda kan men vilka mer?
McDonnell Douglas, inte enbart McDonnell. MD-95, som sen blev Boeing 717
Bolaget heter Qantas och inte Quantas
Varför tar inte Boeing upp produktionen igen och till och med satsar på att utveckla fler versioner?
Det är klart att flygbolagen – och passagerarna – vill ha Boeing 717.
2+3-sittningen gör dem till rena drömmen att flyga med jämfört med Boeing 737, Airbus 320 m. fl.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten