Boeing 737-900 byggs efter stororder
Publicerad den 20 juli 2005Flygplanet - som gått under arbetsnamnet B737-900X - kommer att benämnas B737-900ER. Genom två extra nödutgångar och ett nytt bakre tryckskott kan man öka antalet passagerare från max 189 till 215 i en enklass-konfiguration. Man kommer därmed upp i en kapacitet som fyllet tomrummet efter Boeing757 som man slutat tillverka, men får även en maskin som kan möta Airbus A321 på marknaden. Enligt Boeing kommer kostnaden per flygning med B737-900ER att bli 9 procent lägre än för A321.
Flygplanet kommer att ha samma yttre dimensioner som B737-800 men förstärkningar för att klara högre startvikt. Winglets blir standard liksom extratankar och motorn för de första blir CFM56-7B. Räckvidden blir hela 590 mil, 3200 nautiska mil -vilket tillåter flygning utan mellanlandning på dryga 7 timmar. Lion Air behöver detta för flygningar till Australien och Indien där man planerar expansion.– Vi är glada att bli första kund för 737-900ER, sade Rusdi Kirana som är CEO för Lion Air. – Vi är övertygade om att flygplanets mycket goda driftekonomi och den höga tillförlitligheten kommer att bidra till expansionen och moderniseringen av vår flotta.
Lion Air opererar idag 34 flygplan, i huvudsak av typ MD80 och MD90 men även 6 stycken Boeing 737-400. Svenska Volvo Aero gör underhållsarbeten på Lion Airs flotta.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten