Boeing 787 har flygförbud i Japan, USA och Europa
Publicerad den 18 januari 2013
Elproblem, läckande bränsle, bromsar som slutar fungera och brand ombord på en parkerad Boeing 787. Det är en diger lista på problem som drabbat Boeings Dreamliner bara sedan årsskiftet.
All Nippon Airways, som vara första flygbolag att efter tre års tålmodig väntan, ta flygplanet i bruk, ställde i början av veckan sina Dreamliners på backen sedan ett av bolagets plan gjort en forcerad landning efter att det funnits rök i kabinen. Flera flygbolag har följt efter, bland andra Qatar och Japan Airlines som nu sätter in Boeing 767 som ersättning.
I onsdags utfärdade de Amerikanska flygmyndigheterna, FAA, ett generellt flygförbud med Boeing 787 i amerikanskt luftrum. Det bland annat sedan United, som är första amerikanska flygbolag men typen, upptäckt elektriska fel ombord på ett av flygplanen. Igår torsdag följde europeiska EASA efter och stoppade temporärt flygningar med Dreamliner. Även i Japan och Indien har myndigheterna satt stopp för flygningar med flygplanet.
Troligtvis är det ett litiumjon-batterier i planets markströmsaggregat som har överhettats och vid ett par tillfällen börjat brinna. Det är ett batteri som finns även i andra flygplanstyper och varför överhettningen drabbar just Dreamlinern, är hittills obesvarat. Inte heller de elektriska problemen och bränsleläckorna är helt lösta.
På Boeing arbetar man nu febrilt på att lösa barnsjukdomarna och få de 50 flygplan som hittills levererats till åtta olika flygbolag upp i luften igen.
– Vår främsta prioritering är säkerheten för de flygpassagerare och besättningar som flyger ombord på ett Boeingplan. Vi är övertygade om att 787:an är ett säkert flygplan och vi står bakom det till etthundra procent. Vi beklagar att den senaste tidens händelser påverkat flygbolagen och deras passagerare, säger Boeings vd Jim MacNerney i ett pressmeddelande.
Hos Norwegian följer man utvecklingen från dag till dag och har ständiga kontakter med Boeing.
– Vi utgår från att våra flygningar kommer igång som planerat. Dreamlinern är ett viktigt flygplan för oss, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian.
Kommentarer
Märkliga uttalanden av “experter” när man ännu inte har fastställt orsaken.
Enligt experter som uttalat sig på Bloomberg news.
Det var förmodligen batteriproblem. Bägge batterierna var av samma “batch”.
LVP-seriens batterier togs fram speciellt för Dreamlinern enligt GS Yuasa (batteritillverkaren)
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3620472.ece
Vore bra om flygnyheter inte svävade i det blå och hittade på
halva artikeln.
Är det därför ni annonserar efter styrare på 75 och 767 åsa?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten