Boeing och Airbus ser gemensam fiende i kinesiska Comac
Publicerad den 17 juni 2021Kommentarer
ARJ21 ”påminner” inte bara om MD80, det var ju Boeing som själv sålde MD95/B717 programmet till Kina som ligger till grunden för ARJ21. Dessutom hade McDonnell Douglas (numera Boeing) montering av MD90-serien i Kina tidigare. Man har ju skapat denna ”konkurrens själv!
Kineserna klarar inte ens av att utveckla en modern personbil som håller måttet.
Jag kommer aldrig nånsinn våga gå ombord på ett kinesiskt trafikflygplan. Varken kineser eller ryssar vet vad kvalitet är
“har redan nått framgång med sin ARJ21…”
Har på ca 20år, sen “utvecklingen” började, lyckats skramla fram ca 50 maskiner som alla går till inhemska regionalbolag. Misstänker att de fick dem billigt med stöd av kinesiska staten bara för att flyga en kinesisk produkt. Tveksamt om det kan kallas framgång…
Är inte frågan här en fråga bara om vilken kvalité Kineserna kan erbjuda, och den över lång tid, alla minns nog superjeten som skulle konkurrera, de operatörer som lurades fick erfara otaliga freqventa tech problem, modellen fasades ut här i väst.
Kinesisk kvalité är ju inte den högsta, bara ex. virus labben i wuhan som läcker som soll. Vadå fladdermusar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten