Bombardiers C-serie närmar sig provflygning
Publicerad den 13 september 2012
Flygkroppen till den första prototypen av Bombardiers nya C-serie står nu monterad på fabriken i Montreal. Vingar och övriga delar är på väg och ett komplett flygplan ska börja genomgå statiska tester i slutet av september. Samtidigt har sammansättningen startat av det första flygplanet som ska genomföra testflygningar, enligt tidtabellen redan i slutet av året.
Bombardier har hittills lyckats hålla tidtabellen i en bransch som annars lider av kroniska förseningar när nya flygplanstyper tas fram. Bolaget anser sig ha ”klara chanser” att ha den mindre varianten CS100 med plats för 125 passagerare i trafik i december 2013 och den större CS300 med 145 stolar ett år senare. I dagsläget finns beställningar på sammanlagt 138 flygplan, 66 mindre och 72 större.
Det är besked som bör glädja Malmö Aviation som beställt fem CS100 och fem CS300 till en kostnad av 665 miljoner dollar och alltså kan ta de första i trafik under 2014. Att valet föll på Bombardiers C-serie motiverade dåvarande vd Bengt Roswall med att flygplanet har en ”Bränsleförbrukning, storlek och bullernivå som är i särklass. Ingen annan kommer i närheten. Dessutom klarar den en bana på bara 1 500 meter om det behövs.”
I köpet av de tio flygplanen finns också en option på ytterligare tio flygplan. En flotta på 20 flygplan är betydligt fler än det dussinet Avro RJ100 som Malmö Aviation flyger idag. Det talar för att en del av maskinerna i så fall kommer att användas på några av Sverigeflygs linjer, till exempel Visby, Sundsvall och Ängelholm.
Kommentarer
Nej SAS släpper aldrig honom han har gjort en raketkarriär inom bolaget och är älskad av alla så han har bara fått ledigt ett tag för att hjälpa Bombardier in på marknaden
Men har Abbe lämnat SAS till Bombardier? Undrar varför
Varför köpte de inte A318?
Ja men visst jobbar han med den nya Bombardiermaskinen som är på väg till Sverige efter Dash 8 Q400
Abbe är inte mekaniker han är flygtekniker, det är faktiskt skillnad!
Inga lån??? MAVIA har 365 miljoner SEK i kortfristiga skulder + 85 miljoner SEK i långfristiga som kan ställas emot det egna kapitalet på 177 Miljoner SEK. Ganska bra ratio för att vara ett flygbolag men dåligt om man ska se som “företag”. Däremot har MAVIA ganska mycket cash och har under 2011 köpt samtliga flygplan och leasar numera inga.
Dom vet vad dom håller på med! Inga lån ryktas det i hela brancshen, vem kan skryta med nåt sånt!!?
Är inte Abbe mekanikern från tv-serien Arlanda med och designar denna flygmaskin ?
Flygtorget har lagt till dollar nu!
US dollar!
665 miljoner, sek dollar euro ??
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten