Botkyrka Kommun gör en Chicago – Tullinge stängs?!
Publicerad den 11 april 2003Det är inte bara i Chicago som makthavare gör livet surt för privatflygare. Tullinge Flygplats kan nu komma att bli nästa offer efter att Chicagos borgmästare Richard Daley skickat ut en mindre armé av vägmaskiner som i mörkret under natten till måndagen den 31 mars fräste in ett halvdussin jättestora X-tecken i startbanans betong.
Bilden Meig Fields i Chicago, foto AOPA
Följande har inträffat härhemma.Fredagen den 4 april kom det till styrelsens i Botkyrka Flygklubb kännedom att ordföranden i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Botkyrka Kommun, med stöd av ett tjänsteutlåtande från miljöförvaltningen, anmäler följande ärende till nämndens sammanträde måndag den 14 april. “Beslut om förbud att driva flygplats vid fastigheten Riksten 9:2” Förslaget till beslut går ut på tre saker i korthet:
* att förbjuda F18 Vasallen AB att 6 veckor efter beslutet driva flygplats
* att förelägga F18 Vasallen AB att inom 6 veckor göra landnings- och startbanor obrukbara för flygtrafik
* att beslutet skall gälla “utan hinder av förd klagan”.
Beslutsunderlaget innehåller ett flertal felaktigheter och osakligheter. För att nämna några:
* Hela ärendet grundar sig på en miljöanmälan från, och riktar sig mot, F18 Vasallen AB. Fakta är att Botkyrka Flygklubb är ansvarig för driften av flygplatsen och så kallad verksamhetsutövare. Som verksamhetsutövare har klubben lämnat en miljöanmälan enligt 27 § Förordningen om miljöfalig verksamhet och hälsoskydd, vilken miljöförvaltningen valt att inte behandla. Klubben har över huvud taget inte kontaktats för samråd i utredningen inför beslutet.
* Alla de försiktighetsmått som kommunen tidigare förelagt klubben har följts och det har t ex lett till att klagomål på bullerstörningar minskat kraftigt under de två senaste åren. Trots detta påstår miljönämndens ordförande att verksamheten inte skulle kunna vidta de försiktighetsmått som skulle krävas, varför man väljer att istället nu förelägga om förbud mot verksamheten.
* Miljöförvaltningen påstår att Stockholmsberedningen inte anser att Tullinge är ett alternativ när flygverksamhet avvecklas på Bromma. Vad man undanhåller är att Stockholmsberedningen på punkt efter punkt pekar på problemen som uppstår när Tullinge stängs, på att kommunerna i Stockholmsregionen förefaller oförmögna att lösa frågan och att det därför bör vara en riksangelägenhet samt slutligen att det behövs en mindre, regional flygplats inom 30 km söder om Stockholm. Om regeringen är lyhörd för sina egna direktiv och sin egen berednings förslag bör den sätta ner foten – nu! Pär Nuder, samordningsministern, kan möjligen göra en “sista minuten”-insats. Hans uppmaning till Botkyrka Kommun, och Vasallen, bör vara; Bryt inte sönder bansystemet på Tullinge innan en regeringskommission anvisat en bättre lösning!
Dessa och flera felaktigheter och brister i beslutsunderlaget redovisar klubben i en skrivelse som idag lämnats till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen och nämndens ledamöter.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden är på väg att låta sig som verktyg till kuppartade metoder av närmast monumental art om man tvingar Vasallen försöka stoppa flygverksamheten på dessa grunder. Bostadsbyggandet som planeras i området är inte än på flera år av den arten att flyget skulle hindra utvecklingen. Att då kräva kapitalförstöring genom att göra flygfältet obrukbart inom 6 veckor ter sig något förhastat. Att det dessutom skulle innbära att ett statligt bolag, under pågående rättstvist om arrendeförhållande, skulle egenmäktigt rubba arrendatorns besittning gör inte saken mindre absurd.
Botkyrka Flygklubb hoppas att nämndens ledamöter inser att de är på väg att föras bakom ljuset och fatta ett felaktigt beslut. Klubben kräver att nämnden förkastar ordförandens förslag på måndag.
En grann- och pressträff genomförs i flygklubbens lokaler vid flygfältet och i luften om vädret tillåter, på lördag 12 april mellan klockan 11 och ca 15. Detta är en öppen inbjudan till ett tillfälle att ta del av klubbens verksamhet och argumentation och i bästa fall se omgivningarna från ovan.
Botkyrka Flygklubb är en av landets största med cirka 350 aktiva piloter. Klubben driver Tullinge Flygplats. För ytterligare information om flygklubben, flygplatsen eller ärendet i övrigt hänvisar vi till klubbens ordförande Bengt Jörgensen, 070-570 45 70 eller sekreterare Peter Randén, 070-540 05 05.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten