BRA öppnar ännu en ny destination

Publicerad den 21 april 2021
Kommentarer
Skellefteå blir den fjortonde linjen i ett snabbt växande flygprogram hos BRA. Inledningsvis är det säsongstrafik över sommaren med ambition att trafiken ska bli permanent.
Skellefteå har i olika omgångar varit med i linjeplaneringen hos Malmö Aviation såväl som BRA men det har aldrig kommit fram till ett definitivt avgörande. Förrän nu. Och när det väl blir av är det två linjer som gäller; Skellefteå – Bromma och långlinjen Skellefteå – Göteborg. 
Inledningsvis är den nya trafiken säsongsbunden över sommaren, den 15 juli till 15 augusti. 
– Vi har sett en skarp efterfrågan på trafik till Skellefteå och börjar alltså med en sommarlinje. Förhoppningarna är naturligtvis att marknaden ger ett bra gensvar så att vi kan fortsätta också efter sommaren, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA till Flygtorget.
I dagsläget är det SAS som är ensamma på rutten med i snitt två rotationer per dag från Arlanda. Vilket minskar till en daglig under semesterperioden. Hur konkurrensen kommer påverka det utbudet återstår att se. Senast det var konkurrens, åren 2017 till 2019 när Norwegian flög på Skellefteå bidrog det till ett ökat flygande och antalet passagerare slog igenom drömgränsen 400 000 resenärer under ett år. 
Flygplatsens vd, Robert Lindberg är övertygad om att underlaget för fortsatt trafik håller och menar att flygplatsen, tack vare den starka expansionen i området, behöver fler direktlinjer.
– Det är helt otroligt att vi får två nya linjer mitt i pandemin och jag är övertygad om att det blir en succé, säger han.
Den långa direktlinjen till Göteborg gör att passagerarna slipper transit på Bromma eller Arlanda. Det tillhör ovanligheterna med den typen av direkttrafik inrikes. SAS har flugit mellan Göteborg och Luleå, Nextjet mellan Sundsvall och Göteborg.
I och med att Skellefteå nu är med i flygprogrammet är BRA uppe i 14 linjer under den kommande sommaren, varav sex är säsongstrafik. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Göteborgare
2021-04-25 01:49

Jäklar vad kul! Nu blir det fiske och fjällvandring där man slipper åka bil 12-13 timmar.

Janne
2021-04-21 15:47

Det är direkt linjerna som är framtiden för svenskt inrikesflyg. Det som inte flygbolagen fattar, är att bara köra 2 månader på sommaren, inte är lösningen utan hela året. Det är så man bygger upp en kundkrets. Flyg dessa direktlinjer till brapriser mellan peakarna.

Obra
2021-04-21 15:29

Är det ett desperat försök att rädda BMA efter dagens beslut att stänga ned kanske? Blir svårt att konkurrera på SFT om de tvingas flytta till ARN.

Ole
2021-04-21 15:17

Idag (21/4-21) så tillkännagav regeringen att dom vill lägga ner Bromma Flygplats så fort som möjligt. Game over.

Jervejint
2021-04-21 11:48

Beläggningen på sträckan ARN-SFT är usel och lär bli etter sämre på SFT-GOT. Nä, jer bättre å starta upp en direktlinje SFT-UTP med norsk lax dit och en annan sorts fisk i retur.

Stockholmare
2021-04-21 10:37

Northvolt drar nog en hel del passagerare så ur det perspektivet är det nog rätt strategiskt. Någon som vet hur beläggningen ser ut för SAS till Skellefteå?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten