Brittiskt FlyMe-köp för linjeväxt

Publicerad den 3 september 2006
Kommentarer
FlyMe-koncernens köp av majoriteten i det brittiska flygbolaget Astraeus Ltd, ett av Englands ledande charterbolag, gör i ett slag FlyMe´s flygplansflotta tre gånger större, med femton flygplan i stället för fem.

"Genom köpet har vi skaffat oss flygplan som passar oss och med dessa 737-or ska vi expandera vår linjetrafik i främst Sverige och Skandinavien", säger Fredrik Skanselid (bilden th), VD i FlyMe Sweden, till Flygtorget @irmail.

"Vi ska använda det brittiska bolaget till att stärka vår egen verksamhet. FlyMe ska alltså fortsätta växa som linjeflygbolag, inte som charterbolag."


Astraeus har 800 000 årliga passagerare och en omsättning på motsvarande 1,2 miljarder kronor och 391 anställda.

“Bolaget har en viss linjetrafik och i den mån denna passar FlyMe så är det OK, men endast den del av chartern som är lönsam kan få leva vidare”, säger Fredrik Skanselid.

Enligt Fredrik Skanselid är alltså det främsta skälet till köpet av det engelska flygbolaget, att skaffa ytterligare flygplan för expansion av FlyMe´s kärnverksamhet, linjetrafik.Logo Astraeus

Med köpet av Astraeus får FlyMe-koncernen, FlyMeEurope AB, fyra Boeing 757-200, fyra 737-300 och två 737-700. FlyMe självt har idag fem maskiner, fyra 737-300 och en 737-500.

Astraeus flotta med 737-or passar oss alltså utmärkt när vi planerar att expandera till sex eller sju maskiner i Sverige och Skandinavien till sommaren 2007″, säger Fredrik Skanselid. “Men vår 737-500 är en bastard, som vi kommer att göra oss av med.”

Hur är det annars, är ni nöjda med hur det har gått med alla era nya utrikeslinjer från Göteborg i sommar?

“Både ja och nej. Det var ju en fin sommar här hemma plus att bränslet ju kostat mycket pengar. Det kostar att ge sig in på nya linjer. Men vi hade en kabinfaktor på 60,5 i juli på utrikes.”

Och inrikes?

” I juli hade vi en kabinfaktor på 70,8 på inrikes. Och för första kvartalet i år visade vi ju svarta siffror, vilket ju var första gången sedan starten.”

Fredrik Skanselid, ständigt entusiastisk och optimistisk VD för FlyMe Sweden, har länge levt med att få frågor kring hur han ser på att det finns analytiker som med säkerhet spår FlyMe´s död.

Så utan att han ens har hunnit fått frågan i intervjun med Flygtorget tillägger han:

“Att vi inte tidigare har börjat visa svarta siffror beror på att vi aldrig har stannat upp i utvecklingen och sett till att tjäna pengar, utan – som våra ägare velat – i stället expanderat.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten