Bussarna kan på ny avgift på Arlanda

Publicerad den 1 maj 2002
Kommentarer
Genom att ta ut en avgift varje gång en buss ska hämta eller lämna passagerare på Arlanda vill Luftfartsverket begränsa busstrafiken till Arlanda flygplats. Som skäl för de nya avgifterna hänvisar Luftfartsverket till att de är ålagda att minska koldioxidutsläppen på Arlanda. All busstrafik kommer att drabbas, även flygbussarna som kommer tvingas till kraftiga avgiftshöjningar om Luftfartsverket får igenom sina planer.

Bussbranschen och Sveriges Turistråd går nu till gemensamt angrepp mot Luftfartsverket och de nya avgifterna.


Är det koldioxiden man vill åt är det inte bussarna man ska försämra villkoren för – bussarna har låga värden för koldioxidutsläpp i jämförelse med personbilar t ex. En miljöavgift enbart riktad mot busstrafiken skulle på ett markant sätt snedvrida konkurrensen gentemot den främsta konkurrenten om resenärerna, d v s biltrafiken. Att enbart ge busstrafiken ökade pålagor skulle tvinga operatörerna till högre priser vilket drabbar resenärerna som då kanske väljer andra transportslag, vilket på sikt också leda till ökad trängsel och försämrad miljö på Arlanda. Med utgångspunkt i de transportpolitiska målen som naturligtvis omfattar de statliga verken, såsom Luftfartsverket, är det alltså kollektivtrafiken som bör ges fördelar i transportsammanhang. Det talar både miljö- och trafiksäkerhetsskäl för, säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund.


Snedvrider konkurrensen
-Bussarna är viktiga för att hålla en hög servicenivå på transporter till och från Arlanda för de resenärer som är själva grunden för flygplatsens existens. Alla varken kan eller vill åka bil till flygplatsen. För stora turistgrupper med mycket bagage t ex, är bussen den naturliga fortsättningen på flygresan. Några planer på motsvarande, nya avgifter för andra transportslag finns inte. Att missgynna busstrafiken gentemot andra transportslag på Arlanda ser vi enbart som ett sätt för ett ekonomiskt trängt Luftfartsverk att skapa sig extra inkomster efter den lågkonjunktur som drabbat flyget.


De nya avgifterna kom som en chock för en ekonomiskt hårt trängd bussbransch, vars aktörer dagligen kör såväl reguljära bussturer som beställningstrafik till landets största flygplats Arlanda, navet i svensk turistindustri.


Så vitt vi förstår finns det ingen juridisk grund för att ta ut dessa nya avgifter av en enda transportör – busstrafiken. Vi ifrågasätter om beslutet överhuvudtaget gått rätt till. Beslutet har fattats av “passagerarenheten” på Arlanda utan att Luftfartsverkets styrelse har haft frågan för behandling, säger Jan-Erik Kjellberg.


Bussbranschens Riksförbund driver nu frågan vidare. Bl a genom att anmäla hela ärendet till Konkurrensverket

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten