Featured article image

Copenhagen Airport – Sveriges nav till världen

Publicerad den 14 april 2025
Kommentarer
Copenhagen Airport, Sveriges nav till världen, i alla fall om man frågar en skåning. Cirka 2,2 miljoner passagerare passerade Köpenhamns flygplats i mars, att jämföra med Arlandas 1,8 miljoner passagerare. SAS expanderade med hela 21 nya linjer från den danska huvudstaden och även Norwegian ökade sin närvaro.

2,228 miljoner passagerare i mars månad – en bra start på året tycker Copenhagen Airports CCO. Det är i och för sig samma siffra som förra året, men då får vi tänka på att påsken inföll i mars 2024.

– I år infaller påsken senare än den gjorde förra året. Trots detta upplevde vi en stark lust att resa i mars. Många människor vill resa – inklusive turister som besöker Köpenhamn och andra delar av Danmark, säger Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer.

Tittar vi på årets tre första månader så passerade 6,163 miljoner passagerare Köpenhamns flygplats, vilket var sex procent fler än samma period föregående år. Danskarna utgör 35 procent av passagerarna, resten är andra nationaliteter, där svenskar, amerikaner, britter och norrmän utgör majoriteten av resenärerna.

Sommartiden 30 mars blev också startdatum för flygbolagens sommarprogram med inte mindre än 315 direktlinjer från Köpenhamn till 171 destinationer runt om i världen. De allra flesta av de nya linjerna går till destinationer i Europa, som utgör mer än 85 procent av den totala trafiken från Köpenhamns flygplats. Fyra av sommarens nya rutter går till utländska destinationer, där Delta Airlines lanserar en tjänst till den amerikanska staden Minneapolis och SAS öppnar nya rutter till Seattle, Nuuk och Seoul.

– Flygbolagens sommarprogram är fullt av spännande nya destinationer. Vi är mycket glada över att flygbolagen väljer att etablera nya rutter från Köpenhamns flygplats, och att flera av linjerna till och med går till helt nya destinationer i Skandinavien, Europa, Nordamerika och Asien. Detta ger resenärer från Danmark och södra Sverige fler resemöjligheter runt om i världen, säger Peter Krogsgaard.

Det är inte bara SAS som stärker sin närvaro i Köpenhamn, även Norwegian har valt att stärka sin position i samband med sommarens trafikprogram. Norwegian lanserar fyra nya rutter och introducerar direktflyg från Köpenhamn till Bratislava, Newcastle, Sarajevo och Tanger.

– Med en andel på 16 procent av de totala passagerarna är Norwegian ett av de största flygbolagen på Köpenhamns flygplats. Det är mycket positivt att Norwegian fortsätter att växa på CPH. Den här gången med fyra nya rutter – och två av dem till nya destinationer som inte tidigare trafikerats från Köpenhamn, säger Krogsgaard.

Inklusive de fyra nya linjerna har Norwegian 77 direktlinjer till och från Köpenhamn i sommar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Schiphol
2025-04-17 11:44

Ska bli intressant att följa hur AMS utvecklas med transfer från Skandinavien nu när SAS är en del av Sky Team. AMS ligger på ungefär samma avstånd tidsmässigt och med ett mycket större utbud av linjer. Jag vill inte byta 2 ggr innan jag är framme. Ska för första gången testa att flyga via AMS i höst på en resa till Hong Kong (SAS + Cathay Pacific). Är det kanske AMS som är Sveriges nav till världen?

Hubresenär
2025-04-17 09:23

Som boende i Stockholm så har man fått vänja sig vid att utbudet på långlinjer lämnar mer att önska. Går inte att jämföra med CPH. Så om vi utgår från var man helst vill byta. Bodde jag kvar i Lund så är givetvis Kastrup otroligt smidigt. Men som boende i Stockholm så är Oslo en sådan läcker flygplats fast skralt med långlinjer. Helsingfors är upp-piffat och har ett imponerande ruttnät.
Kastrup är dyrt och eftersatt men riktigt bra och prisvärda kommunikationer till/från. Sedan kommer AMS, FRA, LHR och CDG före någon av de nordiska.
Ambitionen att göra ARN till den ledande flygplatsen i Norden känns mycket främmande. Men gillar ambitionen. Skulle vilja se vad de har för planer för det.

Daniel
2025-04-17 09:07

Som KLM skriver er OSL faktisk en langt mere lys og indbydende lufthavn end CPH. Men CPH er stadig min favorit, og det er ikke fordi jeg er dansk, men alene pga placeringen. Du kan komme til CPH på alle tider af døgnet med metro fra hele Storkøbenhavn til en pris af 30 DKK. Lander du i OSL efter 24 er det bare sur røv, og du kan få lov at betale 1000 NOK for en taxa, mens du i ARN kan få lov at sidde i en bus i ca 50 minutter, for deres absurd dyre Arlanda Express stopper også omkring midnat. CPH er bare lysår bedre placeret end både ARN og OSL, og København har vundet et hav af konferencer fordi mange firmaer har fundet ud af at CPH nemmere at komme frem og tilbage til.

At påstå at Frankfurt er bedre end CPH er direkte useriøst. Totalt uorganiseret, og de 3 sidste gange jeg har været der, har jeg stået i kø i sikkerhedskontrollen i næsten 45 minutter, uden der har været særlig lang kø, men mere fordi personalet var totalt inkompetent. Frankfurt er for mig kun hvis det er destinationer som kun Lufthansa flyver!

KLM
2025-04-17 07:26

När det gäller renhet och fräschör vinner ändå Gardemoen stort över Kastrup. Annars tycker jag generellt att Kastrup är betydligt smidigare och lättillgängligare än vad ARN någonsin blir för oss i södra Sverige, mycket tack vare Öresundstågen. Däremot en dålig hub för Nordamerika, då är det vidare till Frankfurt eller Schiphol som gäller. Och ska man till Schiphol kan man lika gärna flyga från Landvetter som Kastrup

Lisa
2025-04-16 14:48

Gillar CPH. Upplever inte att jag blivit otrevligt bemött fast jag talar svenska. Tåget från Malmö, ta rullbandet upp och jag är inne i terminalen. Taxi stannar precis utanför, bussar också.
Jag är född och uppvuxen i Stockholm så ja jag har varit på Arlanda men CPH vinner för min del.

Anders
2025-04-16 05:11

Vi svenskar har ju alltid varit bra på att förminska oss själva. Lycklig att någon tog mod till sig och utnämnde Stockholm till Capital of Scandinavia.
Tror det är svårt att säga något annat, åtminstone vackrast.
När det gäller flygplatser, ARN ett haveri, CPH lyfts till skyarna, varför? Toaletterna, personalen, åtminstone en del, inte mycket att skryta med.
Närmar mig pensionen, ett liv som levts mellan flygplatser, hotell och möten.
Nåja, en del roligt däremellan.
Mitt tips till alla som klagar, ta eländet med ett garv. Flygplatser är ofta ett rent helvete, men rätt kul ändå.
Glad Påsk!

D TRAVELER
2025-04-15 15:53

Erlebe oft, dass die Sicherheitskontrolle
sehr lange dauert. Toiletten sind tatsächlich völlig veraltet- ansonsten mag ich den Flughafen sehr- kurze Wege- dänischer Style
Und gut zu erreichen.

Eva
2025-04-15 15:35

Hur bra som helst för oss som bor i Skåne att åka från Kastrup, har inget att klaga på.

ARN
2025-04-15 14:15

Idag annonserade China Eastern att de väljer CPH före Arlanda, tyvärr var det Arlandas enda hopp…

Inte igen
2025-04-15 11:03

Enda anledningen till att jag någonsin kommer flyga genom CPH igen är om jag dör utomlands och nån bestämmer att frakta min kropp via CPH. Annars kan jag inte komma på någon annan anledningen.

Johnny
2025-04-15 10:51

@ Janne Pettersson
Det är helt legitimt att ogilla CPH.

Men det är ett faktum att det är den enda riktiga interkontinentala transfer flygplatsen i Skandinavien.

Svenska politiker och inkompetenta Swedavia har sett til att Alanda Flygplats inte spelar i samma liga som CPH. Och nej det är inte SAS fel.

Enligt mitt tycke, så är det bara att acceptera att det bara finns underlag för en interkont transfer flygplats i Skandinavien , och det är CPH.

Arne Anka
2025-04-15 06:18

Den perfekta flygplatsen finns nog inte i Europa. Vill man uppleva en sådan så är kanske Singapore en destination att pröva? Hur som helst, i jämförelse med ARN så har CPH vissa odiskutabla fördelar som man inte kan bortse från. Kollektivtrafiken går i princip direkt till terminalen, och kostar en bråkdel jämfört med ARN. Bilar och bussar kan hämta och lämna i anslutning till terminal. CPH har kortare promenadavstånd från check in via säkerhetskontroll till gate, där ARN vill vara en filial till ”Friskis och Svettis”. När det gäller butiker och restauranger så är det väl lika mycket nasande på båda flygplatserna….

Kirseberg
2025-04-14 19:56

Bästa flygplatsen är frankfurt.

Håkan Wall
2025-04-14 19:51

Jag tror att små regionala flygplatser som tex NRK, WXO och VST skulle funka att ha en linje till CPH!!

Fly high 💙
2025-04-14 17:07

Av alla Skandinaviens flygplatser är Arlanda sämst. Pinsamt dåligt planerad. Gardemoen är bäst och snyggast!!

Janne Petersson
2025-04-14 15:17

Danskarnas stolthet, CPH, är som busstationen i valfri östeuropeisk småstad jämfört med t ex FRA eller LHR… Avskyr CPH som pesten, varenda detalj är uttänkt för att danskarna ska kunna ta dina pengar och personalen är ofta j*vligt otrevliga om man inte talar flytande danska… En sittplats nånstans? Glöm det, det handlar bara om att tvinga dig till caféerna/barerna och köpa nåt, annars får du stå!! Inga dricksvattenfontäner för då säljer dom mindre flaskvatten men dom försöker greenwasha detta genom att sååå gärna samla in dina pet-flaskor så dom kan ta panten… Och sånt dom är tvungna att tillhandahålla utan att kunna tjäna pengar, t ex bagageband och toaletter, där är det skitigt, ovårdat och dålig luft! Och en flygplats där dom av snålhet har “SmartOne” toapapper istf riktig rulle – NEJ TACK 👎 Förresten, kolla in vagnarna med borttappade väskor som alltid står vid bagagebanden, ser inte förtroendeingivande ut och allt bara står där för personalen “gider ikk'” ta hand om dom och se till att dom hamnar rätt 🙄

Lennart
2025-04-14 12:45

Instämmer cph mycket bättre än Arlanda problem är ledningen på Arlanda (swedavia) det är de som behöver åka ut i Europa och se hur flygplatser ser ut inte bara sitta vid ett skrivbord

Filip
2025-04-14 12:44

Bästa flygplatsen

AH
2025-04-14 12:27

CPH är betydligt trevligare än ARN.
Europas näst mest uppskattade flygplats enligt en passagerarundersökning 2023.

🤮
2025-04-14 11:50

Deras toaletter var det det sjukaste. 🤢🤮 Hur kan en flygplats låta det bli så äckligt?

Cph är bra!
2025-04-14 10:49

737, det är bara du.

737
2025-04-14 09:40

Är det bara jag som tycker CPH är förvirrande och krånglig att ta sig igenom? Långa sträckor mellan allt. Ja, ARN är väl också lite så, men CPH betydligt värre.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten