Dålig kabinfaktor hotar flyget på Torsby och Hagfors
Publicerad den 11 mars 2013Flygtrafiken på sträckan Torsby-Hagfors-Arlanda ingår i systemet med upphandlad trafik. Det är en förutsättning för att flygningarna ska kunna fortsatta. Just sträckan från norra Värmland till Arlanda har varit ifrågasatt men fortfarande betalas den med skattemedel.
Förra året byttes leverantören ut från Nextjet till Avies Sverige och inledningsvis var det ett byta som orsakade stora problem. Avies Sverige hade svårigheter att få igång trafiken och regulariteten med de Jetstrean 32 som används på sträckan. De många inställda flygningar innebar ett minskat förtroende för flygbolaget och det hänger fortfarande kvar, visar nya siffror.
På Avies övriga linjer, bland annat på Mora och Sveg är kabinfaktorn närmare 100 procent.
– Det är svårt att säga vad det riktigt beror på, säger Cerstin Böhlin, marknadsansvarig på Avies Sverige i en intervju med P4 Värmland och menar att flygbolaget nu ska öka marknadsföringen.
En orsak kan vara de många inställda flygningarna, både inledningsvis och även sedan trafiken kommit igång, har fått resenärerna att välja andra transportmedel. Cerstin Böhlin menar att hälften av de inställda flygningarna har med vädret att göra medan tekniska problem har ställt in övriga flygningar. Avies ska fortsättningsvis att ha en reservmaskin i beredskap när det uppstår tekniska problem.
– Det måste vara en regularitet så att vi får behålla de passagerare vi har. Samtidigt måste vi jobba upp så att vi får mer passagerare som reser med oss.
Fortsätter det dåliga passagerarunderlaget finns risken att Torsby och Hagfors helt förlorar det upphandlade flyget vid nästa upphandling.
Kommentarer
Torsby är glesbygd och är i behov av snabba transporter för deras innevånare och näringsliv.
Dessvärre är att regulariteten inte har fungerat på linjen Torsby-Hagfors under flera år. Detta skrämmer bort passagerare. När Värmlandsflyg flög linjen då var det en nära nog 100% regularitet. Fullt utbyggt instrumentlandningssystem är inte helt fel ökar tillgängligheten av flygplatsen.
Det är ruter i er värmlänningar som tycker det är Ok att ta bilen i 10 mil till närmaste flygplats. Det tycker jag också an an göra. I min region Östergötland orkar man inte ta bilen i 4 mil för att åka till den flygplats som är lämpligast. Finns t. o. m. stollar som istället vill bygga en ny flygplats mittemellan städerna, trots att vi knappt har någon flygtrafik.
helt enkelt ingen behov. inte ens efter rikstrafiken eget kravlista. karlstads flygplats är mindre än 100 km borta från torsby och nås över E45 per bil i under en timme. För norra delen av kommunen gå det snabbare att köra till mora…
Blir nog tyvärr inte nån förnyad upphandling på linjen.
Avies Sverige kallas för flygbolag i artikeln vilket är lika illa som att kalla Apollo eller Ving för flygbolag. Det är att fara med osanning Anders C. och du vet att Avies Sverige varken har operativt tillstånd eller några anställda att utföra flygningar, bolaget säljer biljetter och kallas väl arrangör eller liknande. Avies Sverige hyr in utländsk operatör och det är dit våra skattepengar går och med dålig regularitet och trovärdighet. Lägg ner, gör om och gör bättre.
Det är fullständigt vansinnigt att upphandla trafik på Torsby och Hagfors! När man tittar på passagerarstatistiken så rör det sig om ett hundratal pax lite drygt per månad och flygplats. Låt dessa ensamma själar åka buss i stället vilket ger betydligt bättre regularitet för passagerarna. Flyget i Torsby och Hagfors har ingen framtid överhuvudtaget utan bör avvecklas till nästa upphandling.
Läs sista meningen i artikeln!
Det här är helt fel slutsats, underlag för passagerare finns säkert men efter alla problem med Avies har säkerligen flera passagerare valt andra resealternativ. Säkerligen fanns fler passagerare när Nextjet flög tidigare.
Sista meningen borde istället vara:
“Vid nästa upphandling ska man inte välja Avies som leverantör eftersom de inte håller vad de lovar, man bör istället välja en annan mer seriös leverantör så förtroendet återupprättas.”
När jag flugit från torsby brukar vi va max tre därifrån och sen ytterligare 1-3 som går på i Hagfors.
En Piper Cherokee skulle passa bra på denna viktiga linje.
Någon som vet hur mycket passagerare det brukar vara på flygningarna. P4 Värmland pratar om 7-10% vilket innebär 1-2 passagerare per flygning. Stämmer det?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten