Debatt: Varför det behövs en ny flygpolitik
Publicerad den 20 juli 2020Kommentarer
Det var den borgerliga regeringen med M i spetsen som sålde ut Arlanda Express.
Förvånad att ingen tar upp den i mina ögon helt sjuka lösningen med Arlanda Express. Hur kunde man vara så snål och kortsiktig så att man löste detta med finansiering från näringslivet? Lös ut A-train och inför normala priser på Arlanda Express. Låt åtminstone ett tåg var 30 minut trafikera Uppsala-Stockholm-Linköping med stopp på större mellanliggande stationer. Och lös en gång för alla terminaleländet på Arlanda. Därefter kan man stänga Bromma och utnyttja marken för bostäder.
Tror det blir svårt med ett svenskt nätverksbolag beroende på Stockholms geografiska läge. Inrikes matning med flyg till Stockholm funkar ju bara från Norrland, större städer i Finland och kanske Nordnorge, typ Trondheim. Passagerare från Göteborg och söderöver kommer välja annan transitflygplats. Såvida de inte ska österut. Men då blir det hård konkurrens från Finnair.
Tack Peter för en mycket välskriven och heltäckande artikel. Det här är ingen lek. Flygets betydelse för landet Sverige KAN INTE underskattas.
Va’bra, då kan ju FI använda ILS’en.
Sluta att fantisera.
PS.Vägbaserna kan relativt snabbt återaktiveras.DS.
Jag skriver att de kan aktiveras. Inte att de är igång.
Bertil ja, bra iakttagelse, därför behövs alla regionalflygplatser, de flesta är dessutom välutrustade med ILS etc. viktigt då Fi troligen använder dåligt väder vid ev. invasion.
Petra Pilot
thanks,
Flygbranschen på knä nu, kommer att återhämta sig då resebehovet är intakt.
En snabbt växande befolkning och medelklass ökning i Indien Kina Asien etc.
Flyget kommer att öka i volym.
Det kommer inga vilda strejker på länge,
facken får heller inte med sig medlemmarna till strejker då alla nu inser att jobben satt löst till.
Även facken är nere på knä, de blir ödmjuka och inte stridsvilliga efter denna stor smäll de inte trodde vara möjlig.
att respektera ” regeringens” politik när det gäller flyget.
Att S låter miljömupparna blockera allt när det gäller flyg politik säger mer om vår odugliga statsminister än om något annat. För honom spelar det tydligen ingen roll vad politiken går ut på bara han får vara statsminister, patetiskt…
Att göra Arlanda som en stor internationell hub är bara nonsens. Cirka 85 % av inrikes flygpassagerartrafik i Sverige är nonstopdirektflygningar till och från Stockholm. Att satsa på ytterligare stöd till en massa regionala flygplatser är bortkastade pengar. De som inte klarar sig idag behövs inte. Vilka intressen vill ha fler skatteslösarskandaler som satningen på flygplatsen i Sälen?
@Major FV,
Du är nog dåligt påläst. Alla vägbaser är ju nermonterade vad gäller tekniska hjälpmedel. Det går inte ens att få vinduppgifter eftersom utrustningen är bortplockad.
Håller helt med om det som skrivs i artikeln.
Det där med ett riktigt nationellt flygbolag tog jag upp tidigare i år på Forumet men fick väldigt många negativa kommentarer om det då, men bra att detta nu togs upp av Peter Larsson. Tror verkligen att det skulle vara bra för Sverige och svenskt näringsliv.
Hoppas nu att det händer något från politiskt håll för att på allvar rädda flygbranschen.
Det du skriver är just en partsinlaga. Utan verklighetsförankring. SAS anställd??
@thomas, men så bra skrivet, det är nog bara maskningarna och strejkerna vi är oense om 🙂
När det gäller flygvapnet, så har de vägbaser som snabbt kan aktiveras. Dock kan regionala flygplatser vara ett komplement.
10) Biobränsle kommer, men bränslet har säkerhetsmässiga problem som måste lösas. Det är inte generellt tillåtet att flyga på bio bränslen därmed finns ingen nytta att producera det i stora mängder. Det kommer att ta många år innan biobränslet är lika säker som dagens bränsle.
11) För att satsa mer på flyget krävs pengar, vem är villig att betala? Svenskt flyg?
8) Bromma bör stängas för reguljär trafik. All reguljär trafik flyttas till Arlanda.
9) Regionala flygplatser skall i första hand beslutas om och finansieras regionalt. Flygplatser som bedöms viktiga för hela landet får redan nu statligt stöd.
7) Norwegian är ett dåligt exempel de satte sitt Svenska bemanningsbolag i konkurs och lämnade över stora skulder till Svenska staten. EU regler ger dock inte Sverige rätt att ge fördelar till Svenska bolag. Alla bidrag och förmånliga stöd till flyget kostar skattepengar som vi boende i Sverige måste betala. Vill du att Svenska bolag skall få högre skatter? Du kanske vill att enskilda skall få höjda skatter? Allt stöd som ges kräver att staten finnianserar genom avgifter och skatter.
4) Upphandling av trafik skall göras av den som betalar nämligen staten.
5) Att utse alla flygplatser till beredskaps flygplatser är slöseri med pengar.
6) SAS är ett Svenskt bolag, huvudkontoret är beläget i Stockholm. Tidigare var SAS uppdelat i flera bolag. Inget nytt bolag behövs. SAS fungerar bra som det ser ut idag.
1) Endast de flygplatser som bedömts viktiga för samhällets industrier skall ha stöd.
2) LFV är ett statligt bolag och får naturligtvis stöd av ägarna. Privat trafikledning får begära stöd av sina ägare. Staten är också delägare i SAS.
3) Till de orter regering och riksdag bedömt att flygtrafik är till stor nytta för regionen betalar redan nu staten ut stöd i de fall det är nödvändigt för att upprätthålla trafik. Generellt stöd är slöseri med pengar.
Det Peter skriver är det bästa för hela Sverige ett måste, absolut inte skrivet i nåt särintresse,
stötta hela branschen behåll regionalflygplatser, alla nu verksamma flygbolag, det måste ageras nu, 16.500 flygplan är groundade. Vi måste ha kapacitet att flytta flygvapnet runt om i Sverige i händelse av krig, så även räddningstjänst etc. Det handlar om rikets säkerhet.
carrier ska det självklart vara
Vill också ansluta mig till skribentens mycket välformulerade artikel.
Att utveckla Arlanda kring en home-carrier är av vitalt intresse för hela landet.
Rollen som SAS har i olika sammanhang är hämmande. Ta tex platsen man har i Arlanda-rådet. Det ges alltså till ett flygbolag som har en annan huvudhubb samt, som påpekas i inlägget, en låg beläggning överlag på Arlanda ( i jämförelse med i stort sett alla andra flagcarriers).
Problemet när en VD för en branschorganisation uttalar sig är att hen måste tala i alla medlemmars intressen. Hen kan inte ha olika åsikter om olika medlemmar. För alla andra i samhället är det uppenbart att vissa flygplatser lätt skulle ersättas med en central landningsplats för ambulanshelikoptern.
Fantastiskt bra skrivet Peter
Inlägget är adekvat, flygfrågan i helhetsperspektiv för landet, ger konkreta välgrundade förslag på vad som behöver omedelbart göras och hur sprida ut stöd gracerna över hela branschen. Det stora behovet av en “Home Cartier” utöver SAS, det är viktigare än att finansiera SAS i nuvarande form.
Att nuvarande agerande i stödfrågan är mycket fel visar Visby trafiken, öde på många flygplatser i Sverige, Visby har fler trafikerande bolag nu än innan krisen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten