Delta agerar smaklöst anser SAS
Publicerad den 11 november 2005"Det är lite smaklöst av Delta att ansöka om skydd enligt Chapter 11 och samtidigt expandera med elva nya rutter till Europa."
Det säger Lars Lindgren, ansvarig för SAS interkontinentala linjer, till Flygtorget @airmail.
Bilden: Deltas Boeing 777-200, foto Hans Norman
"Man måste fråga sig hur det är möjligt att ett bolag som ju egentligen är i konkurs kan få investera i riskprojekt. Under skydd av Chapter 11 lägger Delta nu om från interamerikansk till interkontinental trafik. Det innebär en allvarlig konkurrenssnedvridning."
SAS självt berörs närmast av att en dessa nya Delta-linjer är Atlanta-Köpenhamn från i vår.
Vad gör då SAS för att möta den nya USA-konkurrensen - med Continental från alla de tre nordiska huvudstäderna, Delta från Köpenhamn och Malaysian från Stockholm?
“Konkurrens är något vi får leva med och vi har en produkt som så vida överträffar de andras på USA”, säger Lars Lindgren. “Varken Delta eller Continental har heller börjat flyga på Köpenhamn ännu. Men Continental är ensamma att flyga på Oslo.”
SAS har dock inte för närvarande några planer på att börja flyga Oslo-New York.
“Vi har faktiskt också i år haft en bättre höst än tidigare på Stockholm-New York”, säger Lars Lindgren. Lars Lindgren säger också, att amerikanska bolag ju har varit både varit inne och gått ut ur Skandinavien förr. Både Delta och American flög ju t ex på Stockholm fram till 11 september 2001.
Och åt andra hållet, österut mot Asien, expanderar Finnair kraftigt – vad gör SAS åt det?
“Det är samma sak där, vi ser att finnarna flyger och vi och dom har samma kapacitet österut. Men Finnair har minskat ordentligt på USA överhuvudtaget och också dragit ned på New York. I stället expanderar de österut.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten