Direkttåg till Skavsta flygplats

Publicerad den 9 november 2024
Kommentarer
Nu blir det lättare att ta tåget till Skavsta Airport. Ostlänken ska förbinda Södertälje med Linköping och med en 11 kilometer lång bibana förbinds Skavsta resecentrum/station med den dubbelspåriga järnvägen. Det kan göra Skavsta Airport till ett fullvärdigt komplement till Arlanda, menar flygplatsens vd Brett Weihart.

Vid Stockholm Skavsta Flygplats planeras en tågstation på Ostlänkens bibana. På Skavstas station ska det bli smidigt att byta mellan tåg, buss och flyg för både arbetspendlare och flygresenärer. Stationen ska stå klar 2034 och förhoppningen är att skapa en internationell och storregional nod i södra Stockholm. 

– Med en järnväg genom området och ett resecentrum i nära anslutning till flygplatsen ökar tillgängligheten, restiderna blir kortare och det blir enklare att byta mellan tåg, flyg och buss. Det ökar attraktionskraften för flygplatsen att ta positionen som Stockholms södra flygplats och vara ett fullvärdigt komplement till Arlanda. Skavsta resecentrum ligger i nära anslutning till flygplatsterminalen, och enligt planerna kommer du kunna gå torrskodd mellan resecentrum och terminalen på ett par minuter. Det är få flygplatser i Sverige som kan erbjuda det, säger Brett Weihart, vd, Stockholm Skavsta Airport.

Ostlänken blir en dubbelspårig järnväg på 16 mil och får fem nya resecentrum, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping och Vagnhärad. Det innebär att resenärer från Södertälje i framtiden kan ta tåget direkt till Skavsta flygplats.

Redan nu pågår förberedande arbeten i området och på flygplatsen sker anpassningar i flygplatsmiljön för att möjliggöra byggandet av Ostlänken. Bland annat förbereds för flytt av nuvarande långtidsparkering. Under nästa år ska hangarer i närliggande område rivas för att göra plats för en ny långtidsparkering. Den ska vara klar under hösten 2025 och omfatta, till och börja med, ca 800 parkeringsplatser.

Tåget mellan Stockholm Central och Skavstas nya tågstation ska ta 52 minuter, till skillnad från idag där man först måste ta tåget till Nyköping för att sedan byta till buss för att komma till Skavsta Airport.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Fakta
2024-11-12 08:56

Tittade på Trafikverkets karta över sträckningen och undrar om det är någon som vet eller kan gissa vem som ska trafikera sektion 0500-1200, dvs sträckan som går “rakt fram” där bibanan gör en utbuktande sväng mot Nyköping? Ska snabbtågen mot Köpenhamn tvingas gå denna sträcka eller kan de fortfarande köra den snabbare vägen via Katrineholm? Vad jag kan se på SJ.se går det, förutom några få förstärkningståg i rusningstrafik, endast ett tåg i varje riktning varje timme till/från Nyköping.

ABC
2024-11-12 07:00

Om Skavsta fortfarande har någon flygtrafik är det största.
Om tågbiljetten till Skavsta är billigare än pendeln till Arlanda.
Om tågen går på tider som ansluter till de få flyg som kanske finns.

Tågstationen benämns inte som Skavsta Flygplats utan som Skavsta Resecentrum. Innebär det att inte ens de som planerar räknar med att flygplatsen har en chans att överleva?

Mr €
2024-11-11 20:02

Äntligen lite vett. Verkar som tåg till Landvetter kommer också. Så bara MMX kvar. Hur svårt kan det vara att inse hur lönsamt det blir att utsätta CPH för konkurrens om inte Danskarna lurat oss igen och vi lovat att inte bygga järnväg till Sturup.

Tidsrealist
2024-11-11 19:19

Trafikverket beräknar att trafiken på Ostlänken kommer igång 2035. Fast fakta kanske inte är så viktigt för Flygtorget.

Påläst
2024-11-11 19:16

Den där diskussionen om placering av stationen vid Skavsta flygplats bör du nog ta med Trafikverket.

Enligt Trafikverket så kommer den nya stationen placeras på bibanan med framtida möjlighet till sidoplattformar på den nya stambanan.
https://bransch.trafikverket.se/ostlanken-dokument

(Klicka Nyköping-Aktuell handlingar – Planbeskrivning och du hittar fakta om stationen på sidan 74-75)

Apan
2024-11-11 08:20

Det kommer inte att bli någon passagerartrafik Vås-Etuna-Nyköping. Den järnvägen används hårt av SSAB. Att låta stålfrakten stå tillbaka för persontåg vore samhällsekonomiskt självmord.

Ek
2024-11-11 07:18

Med en restid bara några minuter längre än till Arlanda, trafikerat av flera järnvägsbolag och inte ett ensamt.

Lägg där till att man börjar trafikera Västerås-Eskilstuna-Nyköping (Finns redan järnväg) tillsammans med Linköping och Norrköping finns då ett betydligt större underlag som kan nå flygplatsen under en timme än Arlanda. Har väldigt svårt att tro att bolag inte väljer att flytta trafik till Skavsta.

!
2024-11-10 18:21

men skämtar ni? ett Arlanda express till Skavsta skulle givetvis locka flygbolag dit. 100 kr till Skavsta på 20 minuter för att flyga från en mindre flygplats än Arlanda.

Sham
2024-11-10 14:11

När WIZZ flyttar till Arlanda, vad blir då kvar att åka till?
Slöseri med våra skattepengar.

Magnus Max
2024-11-10 13:07

Det kommer att kosta cirka 100 kr att åka Stockholm – Skavsta om inte Tidöpartierna säljer ut den del av tågtrafiken som går till Skavsta. Kanske Ebba Busch vill göra ett nytt “Mats Odell-stolpskott” så att priset blir 900 kr enkel?

Apan
2024-11-10 10:06

Ostlänken byggs mellan Järna och Linköping, i Järna ansluter banan till Södra stambanan. Så det är givetvis inte enbart de som bor i Järna och Södertälje som kommer kunna ta tåget, rimligen kommer tågen utgå från Stockholm eller en ort norr därom.

@Galenskap, stationen vid Skavsta ligger på huvudlinjen, inte på en bibana. Till staden nyköping dras däremot en bibana till Ostlänken.

D
2024-11-10 06:30

Fullständigt galet att staten finansierar en egen bibana med station på Skavsta, en privat flygplats med kollapsat passagerarunderlag, för gissningsvis ett par miljarder kr – samtidigt som Arlanda och övriga flygplatser försummas. Gissar på att man kommer se tillbaka på Skavstas bibana som den offentliga investering med sämst avkastning detta århundrade.

Andreas
2024-11-09 14:08

“Nu blir det lättare att ta tåget till Skavsta Airport.”

Nu = om tio år?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten