E-handeln skjuter i höjden
Publicerad den 30 mars 2006Den dynamiska paketeringen inom resenäringen , lågprisflyget och chartern har varit de stora drivkrafterna bakom e-handeln 2005.
Nu 2006 - kommer de etablerade varumärkena, leverantörerna själva och hotellen att förändra sina kanalstrategier. Nätet är vinnare på bekostnad av mellanhänder och GDS systemen…
Det är några av slutsatser i en färsk studie om e-handeln inom den svenska reseindustrin som utförts av reseanalytikern Peter Hellman (bilden th). Det är första gången som en studie försökt sätta värdet på den svenska e-handeln av resor.
De 10 miljarderna omfattar internetförsäljningen av produkterna flyg, hotell, tåg, båt, charter och evenemangsbiljetter. Hellman har varit i kontakt med alla större leverantörer och fått del av deras siffror och prognoser. I dessa siffror ingår även den del av leverantörernas onlineförsäljning som sker via återförsäljare, exempelvis internetresebyråer.
Ryanairs svenska försäljning, som i huvudsak är online, är dock exempelvis inte inräknad.
Chartern utgör en viktig andel av e-handeln. 2005 gick 25 procent av deras försäljning online och prognoserna för i år är 35 procent. Lågprisflyget har givetvis bidragit till den ökande e-handeln, men där blir tillväxten inte lika stor eftersom man redan ligger på en mycket hög nivå, säger Peter Hellman.
Inom resebyråledet fortsätter de renodlade internetresebyråerna att ta marknadsandelar av den totala resebyråförsäljningen. 2005 omsatte dessa nätaktörer cirka 3 miljarder kronor och väntas i år nå 4,5 miljarder.
De traditionella resebyråernas e-handel utgjorde cirka 7 procent av deras försäljning förra året. I siffror betyder det cirka 1,5 miljarder kronor beräknat på en prognos där den totala resebyråförsäljningen hamnar på samma nivå som 2004.
I år kan andelen e-handel hos de traditionella resebyråerna fördubblas.
Det hänger främst ihop med att det går snabbare på affärsresesidan när de stora affärsresebyråerna har fått bättre system och aktivt driva affärer online. På privatresebyråsidan går det långsammare, eftersom många aktörer inte har råd att göra de investeringar som krävs för att bli riktigt framgångsrik, säger Peter Hellman.
Fakta/ E-handel
Den svenska reseindustrins e-handel omsatte 10 miljarder kronor 2005. Handels Utredningsinstitut beräknar att svensk detaljhandel (där reseindustrin och telekom inte är inräknad) omsätter 9 miljarder kronor.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten