easyJet köper tyska British Airways !

Publicerad den 10 maj 2002
Kommentarer
British Airways har träffat avtal om att sälja sitt tyska lågkostnadsbolag Deutsche BA till easyJet. Det tyska bolaget har aldrig tjänat några pengar men är i nuläget ändå värt 200 till 300 miljoner SEK. Deutsche BA opererar 16 Boeing 737-300 och genomför 130 flygningar per dag med 800 anställda på den tyska inrikesmarknaden som är Europas största. DBA flög drygt 3 miljoner passagerare under 2001 och omsatte 3,6 miljarder SEK. Bolaget har nyligen lanserat aggressiva prissänkningar för att ta upp kampen om passagerarna med Lufthansa. "Vi förväntar oss inte att Lufthansa skall rulla ut röda mattan och välkomna oss till den tyska inrikesmarknaden", säger easyJets VD i en kommentar.

Det bindande avtalet ger easyJet option på att förvärva 100% av Deutsche BA  och priset avgörs at tidpunkten för köpet. British Airways kommer att ha full kontroll fram till förvärvet, men easyJet kommer att “hyra” bolaget genom att ha tre personer i ledningen och betala 5 miljoner per månad plus en kapitalförstärkning på 45 miljoner. 
British Airways motiv för att sälja är att man vill fokusera på sin egen europatrafik. – Det är därför inte längre strategiskt för oss att ha ett dotterbolag som flyger på den tyska inrikesmarknaden, säger British Airways Chef för Allianser, Roger Maynard i ett uttalande till ATW och fortsätter: – vi behöver fullfölja vårt sparpaket och sänka kostnader för att åter få kortdistansflyget lönsamt.


easyJet ser affären som en väg till en snabb etablering av bolaget i Tyskland. -Tyskland är den största inrikesmarknaden i Europa. Men den har- jämfört med Storbritannien –  en svag service med lågkostnadsbolag sager easyJets VD Ray Webster. – Vi tror att den tyska marknaden kan bli en nyckelmarknad i Europa för lågkostnadsbolag och vi vill delta i den utvecklingen, fortsätter Webster med en tydlig adress till rivalen Ryanair som nyligen etablerat en bas på Frankfurt Hahn.


Webster ger också en passning till Lufthansa: -Vi förväntar oss inte att Lufthansa skall rulla ut röda mattan och välkomna oss till den tyska inrikesmarknaden. Men om de vill möta våra priser kommer de att skada sin egen affär. Våra kostnader kommer att bli hälften, om inte en tredjedel av Lufthansas.


Samtidigt som easyJet skyndsamt genom denna affär bryter sig in i Tyskland fortsätter bolagets förhandlingar om övertagande av den brittiska “kollegan” GO, även detta bolag tidigare grundat av British Airways. Barbara Cassani, VD för GO, är inte nöjd med denna affär och påstår offentligt att hela ledningen i GO delar missnöjet. easyJets VD Ray Webster hoppas ändå att affären som innebär ett köp av GO för cirka 6 miljarder SEK skall avslutas inom en vecka. easyJet är verkligen på shoppinghumör. Undrar om Malmö Aviation är nästa objekt?

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten