En imponerande människa och flygare
Publicerad den 13 juli 2004Lennart Wikander - av de många vännerna kallad Wicke - har lämnat oss nyligen efter 77 år på jorden och mer än 50 år inom flygprofessionen. Idag - den 13 juli begravs han i Sollentuna i kretsen av de närmaste.
Wicke hann flyga nästan allt som hade vingar. Han började som volontär i flygvapnet i slutet av andra världskriget. Han var en av de första i Europa om flög jetflygplan genom J21R och nödlandade med A32 Lansen efter motorstopp vid en leveransflygning. - I instruktionen stod att jag skulle hoppa, men jag landade på en åker och skulle nog ha fått första pris i årets SM i plöjning, berättade han för pilotkollegan Urban Smedshammar.
Bilden: Wicke på 60-årsdagen. Foto Urban Smedhammar
Till civilflyget kom han 1961 och gjorde en enastående gärning som kapten, instruktör och mentor för många svenska flygare. Han flög cirka 26000 timmar, cirka 500 varv runt jorden, i kommersiell trafik hos flera flygbolag. Med mer är 13000 timmar på det franskbyggda jetflygplanet Caravelle var han nog världens mest erfarne på denna banbrytande flygplanstyp. Nära en halv miljon passagerare reste bort och hem i Caravelle-kabinen som rymde 109 vuxna med Wicke vid spakarna, en sann Public Service-insats.
Vid 17 års ålder kom Wicke som vapentekniker till Flygvapnet. Efter en tid utbildades han till värnpliktig flygförare och fick en så kallad silvervinge. I Flygvapnet flög han bland annat Northrop B-5, Saab B17, J 21 &J-21R, J29 och A-32 Lansen (bilden). I och med att han flög J 21R så var han bland de första jet-piloterna i Europa.
Wickes färd genom civilflyget började med Linjeflyg där han flög DC3 och Convair Metropolitan. Från Linjeflyg var han med i en grupp kaptener som lånades ut till Austrian Airlines i Österike. Därifrån kom han till Simon Spies Conair i Danmark och flög fyrmotoriga DC7 och senare Sterling Airways. Hos detta Tjäreborgs och senare Fritidsresors bolag flög Wicke DC6, Lockheed Electra och Caravelle (bilden nedan) i versionerna 10B3,11 och 12 jorden runt. Sterling blev på den tiden Europas största charterbolag.
–Jag träffade Lennart första gången på DC-6 kursen os Sterling 1969. Han visade sig vara en mycket omtänksam och skicklig kapten. Han var som en andra far för oss då yngre styrmän och delade frikostigt med sig av sin oerhörda erfarenhet, säger pilotkollegan Toivo Kivisalu som nu är pilot hos Malmö Aviation.
I mitten av 80-talet kom Wicke till Transwede – ett av Thomas Johansson nystartat bolag som växte snabbt – och hjälpte där till att införa Caravelle under svensk charterflagg. Jag träffade honom själv där 1988 då han just fyllt 60, som var den normala pensionsåldern för piloter. Men icke för Wicke. Han flög vidare som styrman och instruktör och var dessutom ansvarig för piloternas kartor, manualer och certifikat. När vi fick snabba flygningar till udda destinationer stod ofta Wicke själv på Arlanda tidigt på morgonen och såg till att kaptenen fick alla kartor och information som behövdes inför starten. Han gjorde inte detta bara som lojal medarbetare till bolaget, utan även som en medmänniska som alltid ville hjälpa till och underlätta för andra.
63 år gammal satte Wicke sig på nytt på skolbänken och utbildade sig på den då moderna MD80 (bilden t h) med allt mer datoriserad utrustning. Han tog sin licens även på denna typ och flög vidare en tid. – Sin sista flygning som aktiv pilot gjorde Wicke tillsammans med mig, säger George Boström, numera flygchef på Apolloresors Novair. Vi flög en MD-80 till Dresden i början av 90-talet.
Wicke var under mer än 50 år en synnerligen professionell pilot, men hade framför allt en i dessa dagar unik egenskap: Han talade aldrig illa om någon och han fortsatte att hålla kontakt med sina vänner in i det sista. En på alla sätt imponerande person har nu påbörjat sin sista flygning, saknad av väldigt många.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten