En svensk trafikflygplats för mycket !?

Publicerad den 15 december 2001
Kommentarer

Nu upphör trafikflyget för gott i Hudiksvall. I och med att flygplatsen klassas ned från godkänd instrumentflygplats till enskild flygplats kan inte allväderstrafik bedrivas. Utrustningen för ILS-inflygning är nedmonterad och fraktas i skrivande stund till Pajalas flygplats. Bagagebandet har sålts till Hemavan.

Snabbtåget till Arlanda tog död på passagerarflyget i Hudiksvall. Flygplatsen invigdes 1969 och har haft linjetrafik sedan 1977. 1986 skedde en utbyggnad och ILS installerades. Rekordåret 1988 flög drygt 26000 passagerare till/från Hudiksvall.

Under 90-talet sjönk passagerarsiffrorna till allt lägre nivåer och dödsstöten kom när Arlandas järnvägsstation invigdes. X2000 erbjuder idag en restid till Arlanda på 2 timmar och därmed har linjeflyget förlorat sin konkurrenskraft. I samband med att linjetrafiken upphörde beslutade kommunfullmäktige i Hudiksvall också att flygplatsen skulle avvecklas. “Flyget är ett föråldrat kommunikationsmedel som spelat ut sin roll ” hävdar man från kommunalt håll! Nedläggningen innebär en årlig “besparing” på 3,5 milj kr för kommunen. (Näringslivets förluster är oräknade)

En flygplats är nödvändig för en ort/region om den skall kunna utvecklas positivt och vara konkurrenskraftig. Tyvärr inser inte våra politiker detta utan ser bara på vad som kortsiktigt går att spara i kronor och ören. Därmed är en drygt trettioårig epok över för Hudiksvalls del. Glada Hudik känns lite mindre glatt numera.

Hudiksvalls Flygklubb och Air Lift Helicopter håller fortfarande till på flygplatsen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten