Fem frågor till Frach från Lufthansa

Publicerad den 1 mars 2005
Kommentarer
Fem frågor till Hubert Frach (bilden), Nordenchef för Lufthansa, som ökar sina flygfrekvenser från Sverige - och vid sidan av SAS ökar sin egen säljorganisation
 
Ni verkar ha stora ambitioner i Sverige och i Norden; kan du berätta mera och varför?
 
- Den nordiska marknaden är den största för oss efter den tyska - och också den med mest potential. Sverige är självklart störst. Och i Sverige finns också en stark industriell marknad och Sverige är ett ledande IT-land, vilket är viktigt för oss.
-Vi har satsat på att bli nummer ett efter SAS på internationella flygningar från Sverige. Och det är vi nu också för andra året i rad, före bolag som Finnair, KLM, British Airways och Air France. Skälet till vår framgång är att vi har allt för alla, från executive jets, förstaklass och businessklass och till lågpris, ja, faktum är att vi  också är störst på lågpris. Dessutom vi kan erbjuda ett mycket stort linjenät med t ex 19 destinationer i Nordamerika och över 20 i Asien.
 

Pressmeddelandena från Lufthansa om nya linjer som öppnas duggar tätt, kan du berätta om dessa satsningar?
 
Lufthansa 747Nu i februari började vi flyga på Hyderabad i Indien och det har redan visat sig vara en succé. Det är vår femte destination i Indien. Sedan tidigare flyger vi direkt till Dehli, Bombay, Bangalore och Madras. Vi vill vara nummer ett på Indien från Europa. Förutom egna flyg så har vi också code share med Air India sedan i oktober förra året. Vi har  också bonusprogram med Air India.
 
Vi är redan ledande på Kina från Europa. Till nyheterna där hör att vi i slutet av mars börjar vi flyga direkt till Guangzhou (Kanton) i stället för via Shanghai, vilket gör att restiden  till Kanton minskar med 5 timmar. Därifrån går flighten vidare till Manilla.
– Vi är enda europeiska flygbolag med direktflyg till tre städer i Japan. Nu ökar vi från fem flyg i veckan, till flyg alla dagar, till Magoya. Från slutet av mars flyger vi till Jakarta, via Bangkok, i stället för som tidigare via Singapore.
– I Afrika börjar vi i april flyga till oljestaden Port Harcourt i Nigeria. Vi går också upp till dagliga flyg till huvudstaden Lagos, en flight som går vidare till Accra i Ghana.
– Nordamerika är nu attraktivt, särskilt förstås för semesterresenärer, genom den låga dollarkursen. Nytt för i år är att vi dagligen börjar flyga direkt till Washington från München, vilket vi hittills bara gjort från Frankfurt.
– Nytt för Sverige är att vi ökar frekvensen från Göteborg till München från tre till fyra dagliga flygningar. Det handlar givetvis mestadels om passagerare som sedan flyger vidare från München. Vi ser just nu också på möjligheten att öka vår kapacitet till München från Stockholm
.
 
Ni vässar och utökar er egen säljorganisation i Norden, varför?
 
Det är ju SAS som säljer åt Lufthansa, via call-centers, biljettdiskar och agentsamtal. Men på toppen finner vi det angeläget att vi har en egen Lufthansa-säljorganisation för support, produktinformation och kontakter med företagskunder och agenter. Det är inget revolutionerande, men vi kommer gradvis att öka vår egen säljorganisation (den ökade f ö ordentligt redan förra året). Känner vi för att anställa till vår säljorganisation, så gör vi det.
 
EU-flaggaDet leder mig automatiskt till nästa fråga. Ni har ett samarbetsavtal med SAS som löper ut vid slutet av 2005 – det låter på ditt svar på föregående nästan som om ni vill agera lite självständigare, lite dra er ur SAS-samarbetet?
 
Samarbetet med SAS bygger på ett EU-undantag och det löper ut vid årsslutet. Att det upphör betyder dock inte att vi slutar samarbeta. Vi har ett väldigt starkt samarbete med SAS och det finns inget skäl att minska det.
 
Någonting du själv önskar tillägga?
 
Ja, att våra trafiksiffror på Sverige ökade med 12 procent i januari och att vi också hade en kabinfaktor på den övre delen av 60 procent. Det är mycket positivt med tanke på att början av ett år alltid är lågsäsong. Det visar att vi ligger rätt med vår produkt. Februari har också sett starkt ut.

Och att de svenska siffrorna ser så bra ut är viktigt för oss. Vi har ju beställt femton nya Airbus A380. Det är stora flygplan som måste fyllas på vår interkontinentala trafik från München och Frankfurt. Den svenska trafiken bidrar redan stort med detta idag. Hela 70 procent av trafiken från Sverige till Frankfurt och München består av passagerare med vidareflyg.


Hasselbohm

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten