Finlands läge guld värt för Finnair

Publicerad den 13 oktober 2006
Kommentarer

Finnairs framgångar på Asien fortsätter. Bolagets Asien-trafik hade under hela förra året - som redan det var ett starkt framgångsår - 707 600 passagerare. Fram till i september i år har bolaget redan kommit upp till 665 900 Asienresenärer.

"Finnair är nu den tredje största västeuropeiska operatören på Kina, efter Lufthansa och Air France/KLM, men före British Airways - och den fjärde största till Japan", säger Riku Helminien (bilden th), Finnairs försäljningschef i Sverige, till Flygtorget @irmail.

Från den 30 oktober börjar Finnair också flyga Helsingfors-New Delhi, tre nonstop-flygningar tre gånger per vecka. Från nästa år ökas frekvensen till fem flygningar i veckan.

"Aldrig tidigare har vi haft så många förbokade resor inför en premiär som inför starten till New Delhi", konstaterar Riku Helminen.

Tidigare i historien har Finlands läge, långt norrut och mellan Öst och Väst, inte alltid precis varit positiv. Inte minst under kalla kriget tvingades Finland, med Sovjets skugga över sig, levde Finland med påtvingade restriktioner och manövrerade försiktigt för att inte falla i onåd hos den stora grannen i öst.

Men nu har Finlands geografiska läge plötsligt blivit en nationaltillgång – för Finnair.Finnair Asienkarta

“Det är väl första gången”, konstaterar Riku Helminen med ett leende och visar hur väl Helsingfors ligger emellan Europa och Asien – om man läser kartan med hänsyn till att jorden är rund (se karta ur Finnair-reklam).

Kartan visar f ö att Stockholm inte ligger värst mycket sämre till än Helsingfors på väg mot Asien, med det skandinavisk-ägda SAS har satsat på Asien-linjer från Köpenhamn, som i stort sett går över Stockholm och Helsingfors, men också på att mata passagerare till allianspartnern Lufthansa.

Hälften av Finnairs passagerare är asiater, cirka 30 procent kommer från Finland och en allt större andel från Sverige. Men också en starkt ökande andel passagerare kommer från övriga Europa. Från 40 europeiska destinationer matas Finnair-passagerare, via Helsingfors, till Asien.

10 000-tals passagerare flygs t ex redan årligen med Finnair till olika asiatiska destinationer från Spanien. Exakt hur många vill Riku Helminen inte uppge, men han säger:

“Antalet Asien-resenärer med oss från Spanien har mer än fördubblats hittills i år, jämfört med förra året.”

Nu satsar Finnair vidare.

Från den 27 mars ökar man från tre till fyra dagliga flygningar till Helsingfors från Göteborg. Bakgrunden är att antalet Asienpassagerare med Finnair från Göteborg i år har ökat med över 90 procent jämfört med förra året.
Hittills har Finnair matat passagerare Madrid-Stockholm-Helsingfors. Från den 1 november sätter man in en daglig linje direkt Madrid-Helsingfors.

“Men vi lägger samtidigt till en avgång Stockholm-Helsingfors, som anländer Helsingfors 16.15, d v s i bra tid för det första av våra plan som går mot Asien 17.00”, säger Riku Helminen.

I maj öppnas också en daglig linje mellan Helsingfors och Ljubliana i Slovenien. Från den beräknas runt 30 procent flyga vidare mot Asien, liksom från de andra Finnair-linjerna från Europa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten