Finnair vill konkurrera om USA-marknaden

Publicerad den 30 september 2015
Kommentarer
Hittills har SAS och Norwegian dominerat marknaden för flyg mellan Skandinavien och USA. Nu vill Finnair vara med och ökar den egna trafiken västerut.

Finnair har hittills haft fokus österut, på Asien när det gäller långlinjer. Helsingfors är det perfekta platsen för att på de flesta destinationer klara en turnaround inom 24 timmar. Västerut har det i första hand handlat om New York, en linje som varje dag flyger tvärs över Mellansverige och säsongstrafik och charter till bland annat Florida, Chicago och Kanada.

Men när Finnair nu börjar ta emot sina nya A350-900 och snabbt bygger upp kapaciteten i långlinjeflottan, har blickarna riktats mot USA. I dagarna har två förändringar i USA-trafiken presenterats: Sommaren 2016 blir det än en gång säsongstrafik på Chicago med fem avgångar i veckan, mot tidigare tre. I Chicago har American Airlines, som Finnair är allianspartner med i OneWorld, en av sina stora hubbar. Det ger passagerarna tillgång till ett stort linjenät både i USA och internationellt.

Än mer intressant är att Finnair också satsar på att göra den tidigare säsongslinjen mellan Helsingfors och Miami till en året-runt-linje. Från den 27 mars blir det tre avgångar i veckan till Miami International, även det en flygplats där American har stark närvaro.

I och med permanentandet av linjen till Miami ger sig det finska flygbolaget in i ett riktigt getingbo när det gäller den nordiska marknaden för flyg till Florida. Norwegian flyger idag från Stockholm, Oslo och Köpenhamn till Orlando och Fort Lauderdale medan SAS nästa år drar igång flygningar till Miami från Oslo och Köpenhamn. Lägg till Icelandair, som också lockar betydande skaror passagerare till sitt breda amerikanska linjenät där Orlando ingår och bilden av en kommande hård konkurrens blir tydlig.

Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2015-10-03 20:27

skriver han at Norwegian er bedre enn Finnair på ruteflyging HEL-Thailand v.v.

Da må Norwegian være over verdensklasse. Jeg har nylig reist med AY HEL-BKK v.v. Det bolaget holder meget høy klasse på økonomiklasse.

jeff
2015-10-01 15:11

Det finns ju många från t.ex. Baltikum som flyger via Helsingfors västerut. Dessutom har man ju direktflyg från både Luleå och Umeå vars flygplatser har ett upptagningsområde på minst 400 000 människor.

J
2015-10-01 11:14

Ska man ta omvägen via Helsingfors till NY, Chicago eller Florida? Finns ju utmärkta direktflyg från Sthlm till alla destinationerna. Åkte Finnair från Helsingfors till Phuket tidigare i år och kan meddela att de turer vi tagit med Norwegian till Ft Lauderdale resp Bangkok slog Finnair med hästlängder i totalupplevelse.

Icelandair och United
2015-09-30 21:57

Det finns och har funnits fler som flugit på USA från Skandinavien. Glöm inte United och Icelandair… Tidigare har en mängd flygbolag som Malaysian, Pan Am, TWA, Air Florida, Northwest, Tower Air m.fl. flugit… Skandinavien – USA

Bakåt
2015-09-30 13:15

Svenskarna har tröttnat på omvägar till USA. Nu är det nonstop som gäller eftersom linjer finns. Varför då plötsligt åka med Finnair??? Dream on… Om inte Finnair tänker mellanlanda i Stockholm förstås 🙂

Erland larsson
2015-09-30 12:58

Det är lustigt att Finnair helt plötsligt har kommit på den här iden. jag tror det är lite för sent på kommit dom kan hålla sig öster ut tycker jag.

Saltkammargutten
2015-09-30 10:00

Med Preclearance på ARN och OSL så blir det en utmaning för AY

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten