Flugit och testat: American Airlines – sex timmar utan mat
Publicerad den 18 april 2008

Av Lars Lindmark
American Airlines Ekonomiklass, Jamaica – New York via Miami Montego Bay- Miami AA 320 kl 07.45
Incheckning/säkerhetskontroll
Jag måste vara på flygplatsen 3 timmar före avgång, så det blir en tidig uppstigning klockan fyra på morgonen. Flygplatsen är tom när jag kommer dit, strax före klockan fem. American Airlines ska just öppna en incheckningsdisk. Några andra passagerare är inte synliga i hallen, inte heller någon ytterligare personal.
Incheckningen går snabbt och jag styr stegen mot pass- och säkerhetskontroll. Men där tar det stopp. Personalen är inte på plats och jag väntar mer än en halvtimma. Kön växer bakom mig. Så småningom kommer personalen till kontrollerna. De är petiga. Jag får lägga kamerautrustningen på bandet, var del för sig. Det har jag aldrig varit med om förr.
Lounge
För passagerare i ekonomiklass finns det ingen lounge att uppehålla sig i under tiden fram till avgång. Några alternativa platser verkar inte heller finnas.
Flygningen
Planet är en Airbus 330 med sätes-konfigurationen 2-4-2. Vi går ombord fem minuter före avgång och lämnar gaten omkring 20 minuter försenade. Kapten beklagar förseningen minst tre gånger. Ungefär en tredjedel av platserna är upptagna.
Nu ska det bli gott med något att äta, för hotellet kunde inte servera något så tidigt på morgonen. Men på planet serveras bara kaffe, te, juice och småkakor. Det går inte ens att köpa en smörgås, trots den tidiga morgonen och en och en halv timmas flygning.

Ankomst
Vi anländer till gaten ungefär 20 minuter senare än planerat. Passkontrollen går snabbt för att vara flygplatsen i Miami. Väskorna är redan framkörda när jag kommer till bagagebandet.
Omdöme
Jag är irriterad på kravet att man ska vara på flygplatsen så tidigt och att inte personalen själva är där lika tidigt. Allt var stängt, det gick inte att köpa något att äta. Självklart är detta inte flygbolagets fel. Men de känner till reglerna och kunde därför ha mer än kakor i serveringen på flyget. Detta färgar av sig negativt på varumärket.

Utvärdering
Själva flygningen var det inget fel på men allt omkring vill jag helst glömma.
Miami – New York (JFK) AA 1510 kl 12. 45
Incheckning/säkerhetskontroll
Jag har redan mitt boardingkort till nästa flight så det är bara att försöka ta sig igenom säkerhetskontrollen. Köerna är långa men välorganiserade, det går snabbare än väntat. Personalen är trevlig, för omväxlings skull, det är ovanligt när det gäller säkerhetstjänsterna på flygplatserna i USA.
Lounge
Jag letar upp Admirals Club där mitt American Express kort gäller. Amerikanska lounger kan sällan mäta sig med lounger i Europa och Asien. Så heller inte denna. Stor och luftig men ytterst lite att dricka och äta. Drinkar får man betala och kaffet serveras i muggar av styrenplast. Kakor finns, men inget annat vid lunchtid. Denna lounge ingår emellertid inte i bedömningen.
Flygningen
Boardingen skulle börja klockan tolv och jag kommer ombord strax efter på en Boeing 767 med säteskonfigurationen 2-3-2. Det är ganska fullt i planet. Strax innan start meddelar kapten att noshjulet måste bytas. Därför kommer vi att bli omkring 45 minuter försenade.

Nu börjar jag känna mig rejält hungrig. Eftersom jag har frågat flygbolaget om det serveras något att äta på flygningen till New York och de svarade att jag självklart ska få något att äta så nöjde jag mig med några kakor i loungen.
När vi väl är i luften och serveringen börjar finns det inget vettigt att äta. Utbudet består av kaffe, te och juicer samt möjligheten att frossa i olika sorters chips, en stor seg chokladkaka eller godis för 3 dollar stycket.
Dessutom säljer de vin och sprit för fem dollar på lunchflygningen! På en flygning på två och en halv timme borde rimligen något annat kunna serveras. Det är trots allt inte ett lågprisbolag.
Dessutom är det ganska trångt och flygvärdinnorna är sura. När de väl visar sig springer de mest omkring med sina egna prylar och ägnar inte passagerarna något större intresse.
Ankomst
Vi landar vid 16-tiden på grund av förseningen med noshjulet. Efter framkomsten till gaten tog det bara en halvtimme att få väskorna. Så där hittar jag inget att klaga på.
Omdöme
En ren transport med missöden, felaktig information men också undermålig service. Undrar när jag vill ge mig på att flyga American igen. Det finns ju trots allt andra bolag att flyga med.
Utvärdering
Den här flygningen kan inte sammanfattas på annat sätt än att den var en av de sämsta jag upplevt, de senaste fyra till fem åren i alla fall. Tar man dessutom i beaktning att biljetten i ekonomiklass kostade en bit över 5000 kronor tur och retur så tror jag de flesta håller med om att flygningen inte levde upp till några förväntningar alls.
Montego Bay – Miami
Incheckning/säkerhetskontroll +0000
Lounge –
Flygning +++00
Ankomst +++00
Utvärdering ++000
Totalt 9 av 20 möjliga
Miami – New York
Incheckning/säkerhetskontroll +++00
Lounge –
Flygning +0000
Ankomst +++00
Utvärdering ++000
Totalt 9 av 20 möjliga
Fakta om American Airlines
Flygbolaget började 1936 flyga en DC 3:a i kommersiell trafik. Redan 1926 hade Charles A Lindbergh gjort postflygningar för ett bolag som senare ingick i det som blev AA.
Sammantaget har man bolaget 1000 flygplan varav nästan 700 med Americans namn.
Totalt flyger AA till 250 städer i över 40 länder med över 4000 flygningar per dag.
Förra året flög nästan 100 miljoner passagerare med AA.
Antalet anställda uppgår till ca 82 000
Foto: Lars Lindmark och American Airlines
Relaterat: "I'm Fed Up With the Airline Industry" humoristiskt inlägg av Niel Cavuto, FoxNews, 17 april 2008, länk nedan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten