Flygbranschen blir hårdare mot stökiga passagerare
I veckan drog USA i gång en nationell beteendekampanj för att rädda flygupplevelsen, medan Frankrike samma vecka införde några av Europas hårdaste straff: upp till 20000 euro i böter och fleråriga flygförbud. Det är tydligt: flygbranschen är färdig med att tolerera kaos i kabinen.
USA: kampanj inför julflyget
Disruptive incidents i USA har fyrdubblats sedan 2019, vilket har dragit i gång en kampanj från amerikanska politiker. I en video frågar transportministern Sean Duffy:
• Hjälper du gravida eller äldre med handbagaget?
• Säger du “tack” till kabinpersonalen?
• Och: kan du snälla klä dig respektfullt inför resan?
Det är nästan charmigt – om det inte vore så allvarligt. I USA talas det nu öppet om att återställa ”civility in the skies”. Samtidigt väntas 82 miljoner amerikaner resa över Thanksgiving. Av dem 6 miljoner med flyg – en ökning med 2%. Perfekt läge för ännu en rekordhelg av dåligt beteende, om inte kampanjen får effekt.
Medan USA vädjar – agerar Frankrike brutalt.
Sedan 8 november har Frankrike infört ett nytt regelpaket som innebär böter upp till 20000 euro – och flygförbud i fyra år. Transportminister Philippe Tabarot sparar inte på orden: ”Stökigt beteende är oacceptabelt. Det hotar både flygsäkerheten och arbetsmiljön för besättningen.”
Åtgärden gäller även i franska utomeuropeiska territorier – från Polynesien till Nya Kaledonien.
Globalt fortsätter siffrorna att peka i fel riktning.
IATA:s senaste data visar 1 incident per 395 flygningar. Den vanligaste orsaken är vägran att följa kabinpersonalens instruktioner, men även aggressionsfallen ökar – både verbalt och fysiskt.
För flygbolagen är kostnaden enorm. Eurocontrol räknar med att en avbruten flygning kan innebära kostnader på mellan 8000 och 157000 euro. Det är pengar som branschen inte har råd med – särskilt inte efter pandemins ekonomiska efterskalv.
Ryanair: böter på 500 pund
Ryanair, som ofta dras in i turbulenta incidenter, har redan i år infört en egen 500 pund-bot för passagerare som blir avstängda från en flight p.g.a. stökigt beteende.
Det är en miniminivå – bolaget säger uttryckligen att civilrättsliga ersättningskrav kan tillkomma.
I ett av årets fall tvingades FR7124 från Dublin till Lanzarote göra en diversion till Porto, med hotell och förlorad semesterdag för 160 passagerare. Kostnaden? 15000 Euro.
Är det passagerarna som förändrats – eller flygbranschen?
Det går inte att låta bli att fundera över varför stökigt beteende exploderar just nu.
Är människor mer stressade? Mindre vana vid sociala regler? Kanske. Men det finns också en annan teori: Flyget är inte längre en “högtidlig resa”, utan har blivit en del av vardagen.
När flyget liberaliserades försvann kanske också en del av stilen, ceremonin, ritualen, respekten. Och nu försöker myndigheter i USA, EU och Asien återuppfinna den där respekten – med kampanjer, böter och i vissa fall rena bannlysningar.
Stökiga passagerare 2024–2025
Global trend
• 53 538 incidentrapporter 2024 (IATA)
• 1 incident per 395 flygningar
• Ökning från 1 per 405 flygningar 2023
• USA: +400% fler incidenter jämfört med 2019
Kommentarer
Jag tror att flygkonsulten missuppfattat sensmoralen i texten och att det ena oftast leder till det andra i alla riktningar.
Nu vet jag inte hur du tolkar ordet stil, men hur tror du bråket ombord börjar?
helt riktigt, det är flygsäkerheten som avses.
Sen om det för med sig andra positiva fördelar som tex förbättrad arbetsmiljö så är det självklart bra.
Skärpningen mot ”unruly passengers” handlar primärt om flygsäkerhet.
Det har inget alls att göra med att återupprätta det som nämns ovan dvs. ”stilen”, ”ceremonin” eller ”ritualen”.
En flygsäkerhetsregel har inte något att göra med dessa tre nämnda saker.


