Flygbranschen kritiserar alternativa siffror om utsläpp
Publicerad den 12 maj 2008Seminariet accepterade aldrig studien vars upphovsmän inkluderar bland annat det amerikanska transportministeriet och ett universitet i Manchester.
– Rapporten uppskattar de övre gränserna för framtida ljud- och utsläppsnivåer och inberäknar inte några teknologiska förbättringar. Den förutspår inte sannolika utsläpp och bullernivåer från flyget, säger AEA i ett dokument som 6 maj skickades till organisationens medlemmar av Françoise Humbert, kommunikationschef.
– Nya forskningsmodeller är på väg som kommer att inberäkna tekniska möjligheter och den faktiska utvecklingen, som mer effektiva flygplan, till exempel Airbus A380 och Boeing 787.
AEA säger också att studien felaktigt förutsätter att flygplatserna kan fortsätta att växa och öka kapaciteten, när verkligheten innehåller många hinder både i USA och i Europa.
– Faktum är att det kommer att bli lättare att minska utsläppen från de 13 000 flygplan som är i tjänst än de 775 miljoner vägfordon som finns i världen.
Även AEA:s systerorganisation i Storbritannien kritiserar rapporten. I ett brev till tidningen The Independent, som först berättade om studien, skriver ordföranden för FlyingMatters:
– Rapporten publicerades aldrig eftersom den inte inkluderar siffror för teknikförbättringar som kommer i bruk nu eller kommer att tas i bruk under de kommande åren.
– Den mest tillförlitliga källan är fortfarande den internationella klimatpanelen som förra året bekräftade att flyget globalt bidrar med mindre än två procent av koldioxidutsläppen, skriver Brian Wilson.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten