Featured article image

Flyger SAS piloter mindre än piloter i andra flygbolag?

Publicerad den 16 juni 2022
Kommentarer
Just nu pågår medling i SAS-konflikten. Samtidigt hårdnar argumenten från båda sidor. En analys visar att piloterna i SAS flyger mindre än kollegorna i andra flygbolag.
Nu hårdnar motsättningarna mellan piloterna och ledningen i SAS. Enligt norska media skärper pilotfacket kraven och vill inte längre gå med på några försämringar av gällande avtal. Istället är målsättningen löneökningar och bättre villkor när det gäller tjänstgöringen. Rakt motsatt det som ledningen för företaget vill att förhandlingarna ska leda fram till.
Samtidigt har en analytiker, Lars-Daniel Westby Analysesjef i Sparebank 1 i Norge gått igenom de senaste tio årens årsredovisningar och konstaterat att piloterna i SAS flyger betydligt mindre än pilotkollegor i andra flygbolag. Det rapporterar dn.no.
De sju åren innan pandemin lamslog flygandet, producerade SAS-piloterna i snitt 650 – 690 blocktimmar per år. Alltså den tid från när flygplanet lämnar gaten och sedan ansluter till en gate på destinationen. Det är lägre än maxgränsen på 900 blocktimmar per år. Det motsvarar cirka 54 – 58 blocktimmar i månaden vilken kan jämföras med Norwegian som i det senaste kollektivavtalet har en målsättning att piloterna ska producera 65 blocktimmar per månad. Om samma flygtidsuttag hade gällt på SAS hade det sparat en bit över en halv miljard,
– Om piloterna i SAS flyger lika mycket som konkurrenterna kan SAS reducera kostnaderna med 600 till 700 miljoner svenska kronor, säger Lars-Daniel Westby till dn.no.
Högsta antalet blocktimmar flyger piloterna i Ryanair med 850 – 900 timmar per år. Alltså uppe vid gränsen för det tillåtna.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Förvånad!
2022-06-20 10:06

Jag undrar egentligen bara en sak. Hur kan piloterna på SAS vara så verklighetsfrämmande så dom tycker att det är läge att strejka nu? Jag är gammal kund och Eurobonus-medlem. Men det är slut med det nu. Vågar helt enkelt inte lita på ett bolag som har medarbetare som inte kan se hur det ser ut från kundens sida.

Robert
2022-06-20 09:36

Det går inte att jämföra Norwegian och SAS i förhållande till blocktimmar. SAS har ju måltidsraster och det har inte Norwegian. Arbetstiden är oftast längre än på Norwegian då vi äter vår mat i luften istället för på marken, detta gör att vi får ut fler blocktimmar men håller nere dutytimmarna.
/Norwegianpilot

Roadrunner
2022-06-19 11:41

Konstigt jag har ca 2000 arbetstimmar på mitt jobb och då räknar jag inte de timmar jag behöver sitta i kabinen över hela världen.

Apart
2022-06-18 17:13

Blir det strjk kommer det inte att finnas någon vinnare. I detta fall kan facket mynta ett nytt ordspråk. Vinna och Försvinna! Har älskat mitt bolag men nu ser jag bara en väg ur detta och det är rekonstruktion. Alltför många har fastnat i historien och gamla slogans som “personalen är vår viktigaste resurs” Många växlar måste läggas om så att bolaget finns kvar och så många som möjligt har ett jobb.

Fo
2022-06-18 11:13

Tekniker är redan i strejk pga dåliga villkor…
Så det är fler grupper som strejkar men det ger inte lika många klick/läsningar för media att skriva om som när rubriken innehåller “Piloter och strejk”

http://www.expressen.se/nyheter/flygstrejk-i-norge-sas-och-norwegian-paverkas/

Åke B
2022-06-17 17:04

Nu är det ju piloterna som tagit till strejkvapnet.
Ingen annan personalgrupp…..

Junker
2022-06-17 09:33

Jag har flugit för Ryanair, Norwegian och SAS. Och ja, i SAS producerade jag minst blocktimmar per år men det finns ingen charm i att spendera 12 timmar på jobbet varav 3,5 väntandes på nästa inrikesflight.

Det fasta schemat på Ryanair och Norwegian var dessutom att föredra framför det variabla jag hade under de första åren på SAS.

Bertil
2022-06-16 22:51

SAS, Norwegians och Ryanairs piloter kan alla jobba max 900 blocktimmar per år så det är exakt samma.

Pilot
2022-06-16 21:25

Jag har jobbat i både SAS och Norwegian, det finns inget i SAS avtal som hindrar bolaget från att schemalägga piloter mer än 700 block per år. Tvärtom så har SAS mer flexibla scheman än Norwegian.
Skillnaden är att Norwegian är bättre på att utnyttja sin personal. Där jobbar man när man är på jobbet. I SAS är det vanligt att man flyger lite, har paus i tre timmar och sen flyger lite till.

enkelt
2022-06-16 18:08

AH, du förstår inte, det är bara läsa din kommentar hur du tror att pilotens arbetsbeskrivning ser ut, kaffe, stol och skärmar. Är det så du själv beskriver ditt arbete din stackare?

Hannes
2022-06-16 17:49

”Sluta gnäll och jobba mer”, vem vänder du dig till? Som redan påpekats finns det stora möjligheter i avtalen för piloterna jobba mer, men planeringen äger inte piloterna och där går det effektivisera.

Kanske problemet är att alltid allt fokus ligger på att skälla ut och klaga på piloterna, men lösningen finns i någon annan del av bolaget?

Arild
2022-06-16 17:11

Jag skäms över mina kollegor som lyssnar till SPF och andra världsfrånvända föreningar. Varför är det så svårt att förstå läget i branschen och hur konkurrensen ser ut idag. Känns nästan som om man hellre blir arbetslös än att ge ledning och ägare rätt. Är det så så hoppas jag man från ledning sätter riktigt hårt emot och är beredd att ta konsekvenserna fullt ut!

CrewPlan
2022-06-16 16:09

Inget avtal hindrar bolaget att schedulera piloter upp till 900h per år. Mycket väntande mellan flygningar och ett ineffektivt schema gör att SAS piloter ligger något lågt. Det kan inte lasta piloterna. SAS asnvar att schemat blir optimerat.
SAS flygplan har ett lågt uttag per dygn.

RyanAir och Norwegian har 5-4 schema och flyger mer. Alltså, jobbar mindre antal dagar och flyger mer. Det handlar om planering.

AH
2022-06-16 12:54

Berätta vad som är så extra hemskt att ha cockpit som arbetsplats?

Hamsa
2022-06-16 11:40

Föreslår att SAS kopierar norwegians avtal rakt av, löner, semester, tjänstgöring. Rubbet. Sättet 1000kr på att SPG hade sagt ja till det och SAS nej.

Åke B
2022-06-16 11:34

säkert mycket man kan göra för att administrativt se till att man utnyttjar pilotresursen effektivare. (SJ verkar ju ha ett likartat problem med lokförare). Att man sen har ett fack som likställer SAS ledningen med Ådalen gör nog inte saken enklare att nysta upp. Att flyga från A till B enligt ett schema bör ju inte vara svårt vare sig man sitter i en SAS kärra eller Ryanair. Båda drabbas av väder å andra delays men jobbet är det samma. Sluta gnäll å jobba mer !

enkelt
2022-06-16 09:37

Problemet är att du inte har jobbat som pilot och aldrig kommer förstå, och därför kan du inte uttala dig i frågan.

Nästa påstående med noll kompetens.

AH
2022-06-16 09:29

Vad är problemet? Man har en stol med mest justerings möjligheter i världen. Man har nu förtiden fina skärmar som ger en god översikt, flygplanet övervakar sig själv och meddelar piloten om det är något han måste vara uppmärksam på. Piloten blir servad mat, kaffe, snacks och får sova på arbetstid. Autopiloten tar hand om 95% av flygningen.

Oh
2022-06-16 09:13

Konstig jämförelse! SAS och Norwegian är olika typer av flygbolag. Innan pandemin var man ännu mer olika. De flyger olika och tar olika betalt för biljetterna. Om man istället jämför DUTY TIME (tjänstgöringstid / tid på jobbet) hur ser det ut då? Är säker på att SAS-personalen jobbar lika mycket som andra men kanske flyger mindre på grund av ovanstående. Med statistik kan man visa vad som helst…

X:et
2022-06-16 08:53

Har man inte haft en cockpit som arbetsplats så kan man inte kommentera en pilots arbetsdag. Man vet helt enkelt inte vad man pratar om.

Jag har tidigare jobbat som pilot, men ser hur hårt pressade och ifrågasatta piloterna är idag bland annat av sin egen bransch. Nej tack, det finns annat att sysselsätta sig med.

Lucas
2022-06-16 08:42

Att ha ett mål är ju en sak, men vad är deras faktiska blocktimmar?

John
2022-06-16 08:11

Något som diskuterats internt bland piloterna många år. SAS har fått möjligheten att ta ut mer timmar, men ineffektiv planering håller nere timmarna. Vet inte hur många gånger man har jobbat 1-2 (!) BH under en dag, för att sedan möta en pågående crew som ska göra samma sak, detta hade alltså en crew kunna gjort utan problem. Hör är ytterligare ett problem som piloterna beskylls för, men lösningen sitter i planeringen inte i piloternas avtal som tillåter betydligt större uttag än vad som görs!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten