Flyget på Transportforum i Linköping 9 & 10 jan

Publicerad den 2 januari 2002
Kommentarer

Skandinaviens största transportforskningskonferens går av stapeln i Linköping den 9 – 10 januari. Näringsminister Björn Rosengren öppnar konferensen som samlar nära 2000 deltagare under 2 dagar och ett 40-tal sessioner. Transportforskningen är i “kris” enligt många bedömare eftersom anslagen skärs ner. Den gångna vintern visar på verkliga behov av bättre kunskap och metoder för att driva säker och funktionell trafik på marken, till sjöss och i luften. Flyget har – trots allt – klarat sig relativt bra under den hårda vintern, men förseningarna måste bli färre.

Flyget har fullt program under Transportforums två dagar. Det handlar bland annat om “Flygkrisen efter 11 sept”. Magnus Norell (FOI)talar om terrorhotet mot flyget. Gunnar Harmén (LFV-insp) talar om internationella skyddsåtgärder samt Björn Almgård om manniskors reaktioner i spåren av krisen. Om IT som ersättning för flyg talar Martin Henning från Flygforsk vid Lunds Universitet. Flygrädsla behandlas av Lars-Göran Öst, Sthlms Universitet.

Det nya Arlanda som växer fram presenteras av Olle Sundin. Dessutom redovisas studier om flygkonkurrens och flygpriser av Luftfartsverket och Handelns Utredningsinstitut.

Från industrihåll redovisas bl a SAABs deltagande i AIRBUS 380-projektet, nya motorer och drivmedel av Volvo Aero och ny navigeringsteknik för flyget av Rymbolaget. Miljöfrågor och vätgas – biogas för flyget tas upp samt utökad järnvägstrafik till flygplatser.

Harald Rosén från Svenskt Flyg samt Carl Naumburg från Vinnova leder flygseminarier och debatter.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten