Flyglinjen utslagna i Jönköping

Publicerad den 10 september 2013
Kommentarer
Flyglinjen återupptar inte trafiken mellan Jönköping och Bromma utan väljer att koncentrera sig på Kristianstad. Det gör att Nextjet nu går upp i produktion och flyger fem dagliga rotationer till Stockholm. Samtidigt sätter flygbolaget in större flygplan på sträckan Växjö – Arlanda.

Vid midsommar gjorde Flyglinjen uppehåll i trafiken mellan Jönköping Airport och Bromma. Nu visar det sig att uppehållet över sommaren blir permanent, trafiken återupptas inte över huvud taget.

– Vi har tyvärr varit tvungna att ta detta beslut då linjen har varit olönsam och vi ser inte att de kommersiella förutsättningarna längre finns, säger vd Philip Löfgren.
           
De kommersiella förutsättningar som hårdnat, sedan Flyglinjen startade trafiken till Stockholm våren 2010, bottnar i att det sedan ett drygt år finns två flygbolag på sträckan. Höga Kusten Flyg startade trafik strax innan sommaren förra året och efter sammanslagningen med Nextjet har det gemensamma flygbolaget haft resurser att sätta in både större flygplan och tätare tidtabell.
           
Det innebär att det än en gång bara finns ett flygbolag på sträckan till Stockholm. I sin tur ökar det efterfrågan hos Nextjet som idag flyger två avgångar om dagen mellan Jönköping Airport och Arlanda. För ett par veckor sedan presenterades även trafik på sträckan Jönköping – Bromma med start den 2 september och två dagliga rotationer.
         
Nu visar det sig att det behövs ytterligare en avgång mellan Jönköping och Arlanda. Den 30 september blir det en middagsavgång och sammanlagt flyger Nextjet därmed fem dagliga turer mellan Jönköping och Stockholm. Dessutom tillkommer en söndagsavgång från Arlanda till Jönköping.

– Tillströmningen av passagerare har varit betydligt högre än förväntat efter sommaren. Vi har fått tacka nej till passagerare eftersom många flighter har varit fullbokade. Totalt ökar vi nu kapaciteten med 25 procent, säger Henning Lindberg, sälj- och marknadschef på Nextjet dit han rekryterats från Flyglinjen.
           
Nextjet flyger SAAB 340 på Jönköping, samma flygplanstyp som används på Växjö. Även där ökar efterfrågan vilket gör att flygbolaget väljer att gå upp till ATP på vissa avgångar. Det ger 31 extra stolar i varje riktning på sträckan Växjö – Arlanda.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Eurobonus Guld
2013-09-13 18:02

Med anledning av artikeln kring Ryanair på VXO så får vi hoppas att Växjös Socialdemokrater inte även vill förbjuda Nextjet att trafikera VXO!!

Molgsn
2013-09-12 23:36

Vi får som sagt se när TS släpper siffrorna för AUG13. Då är det Fokker mot EMB, Lindberg mot Löfgren, greker mot engelsmän… Spänningen tätnar

Moooahhhaaa

Tjatte
2013-09-12 18:04

Intressant och se vilken impact flygtorget har. Någon nämnde hur sena BMI var och idag håller de tiden med råge. Kan iofs ha och göra med att de valt att inte bränna så mycket Jet A-1 innan… Tror deras kabinfaktor måste höjas en pax till 😉

Mikael Svensson
2013-09-11 11:27

EMB är ungefär lika kostnadseffektiv som den är ontime hittills idag.. titta på KIDaps hemsida.
Teknikernas drömkärra..

Mikael Svensson
2013-09-11 11:27

EMB är ungefär lika kostnadseffektiv som den är ontime hittills idag.. titta på KIDaps hemsida.
Teknikernas drömkärra..

KIDrb
2013-09-11 10:55

Alltfler nöjda kunder! Tur för KID och personal att gamla ledningen byttes ut som höll på att köra allt i botten. Ordet i branschen är att EMB produktionen i KID är mkt kostnadseffektiv inkl Jetfuel jmf med tidigare lednings grekproduktion m Fokker.

KIDrb
2013-09-11 10:55

Alltfler nöjda kunder! Tur för KID och personal att gamla ledningen byttes ut som höll på att köra allt i botten. Ordet i branschen är att EMB produktionen i KID är mkt kostnadseffektiv inkl Jetfuel jmf med tidigare lednings grekproduktion m Fokker.

Mikael Svensson
2013-09-11 10:08

Frågan är om NJ ersätter Flyglinjen på KIDARN, när EMB katastrofen är ett faktum….
Det kan isåfall vara KIDAirports räddning..
Inte många dagar kvar nu.

Mikael Svensson
2013-09-11 10:08

Frågan är om NJ ersätter Flyglinjen på KIDARN, när EMB katastrofen är ett faktum….
Det kan isåfall vara KIDAirports räddning..
Inte många dagar kvar nu.

Molgan
2013-09-10 21:02

Vän av ordningen kan då säga detta kan inte Löfgren lastas för eftersom FL då hade sitt gamla management (Lindeberg&Co). I sådana fall tycker jag att vi väntar och ser hur AUG13 vs AUG12 ser ut… Gammalt mgmt. vs nytt, Fokker 50 vs EMB. Kan bli en nagelbitare för Lofgren&Co….. (Moooahhhhaaa)

Molgan
2013-09-10 21:02

Vän av ordningen kan då säga detta kan inte Löfgren lastas för eftersom FL då hade sitt gamla management (Lindeberg&Co). I sådana fall tycker jag att vi väntar och ser hur AUG13 vs AUG12 ser ut… Gammalt mgmt. vs nytt, Fokker 50 vs EMB. Kan bli en nagelbitare för Lofgren&Co….. (Moooahhhhaaa)

Molgan
2013-09-10 21:02

Skulle nog vara bra om Lofgren kollade sina siffror lite. Fakta är att Flyglinjen under de första fyra månaderna 2013 tappade ca 11% av passagerarunderlaget jämfört med 2012 i KID. Inte en direkt en “indikator” på att man lyckats.

Molgan
2013-09-10 21:02

Skulle nog vara bra om Lofgren kollade sina siffror lite. Fakta är att Flyglinjen under de första fyra månaderna 2013 tappade ca 11% av passagerarunderlaget jämfört med 2012 i KID. Inte en direkt en “indikator” på att man lyckats.

16
2013-09-10 20:39

Det beror väl på vad biljetterna kostar hur många pax som krävs! Dock kan ni nig sluta diskutera NJ som konkurrent i framtiden! Hade Braathens Aviation med Sverigeflyg varit med i starten hade det inte funnits någon Flyglinjen i KID, vi får hoppas att så snart sker så vi blir av med denna oseriösa operatör!

16
2013-09-10 20:39

Det beror väl på vad biljetterna kostar hur många pax som krävs! Dock kan ni nig sluta diskutera NJ som konkurrent i framtiden! Hade Braathens Aviation med Sverigeflyg varit med i starten hade det inte funnits någon Flyglinjen i KID, vi får hoppas att så snart sker så vi blir av med denna oseriösa operatör!

Gert-Åke
2013-09-10 20:04

Det går så länge man får bidrag från “Flygplatsbolaget” i KID.
En flygplatschefs våta dröm att ha jet-trafik + några skojare som driver flygtrafik = ERJ 145 = några månader!
Tråkigt när skattepengar slösas bort på detta sätt!

Gert-Åke
2013-09-10 20:04

Det går så länge man får bidrag från “Flygplatsbolaget” i KID.
En flygplatschefs våta dröm att ha jet-trafik + några skojare som driver flygtrafik = ERJ 145 = några månader!
Tråkigt när skattepengar slösas bort på detta sätt!

Farmor Anka
2013-09-10 16:38

Skojigt paxen bra alias! Om jag minns rätt nämnde du något om okunskap och på dig låter det som om den fina jeten flyger från Jkp 😀 Den heter då Erj145 och är dyr i drift. Krävs ca 36 PAX eller drygt 70% i kabinfaktor för vinst och sf340 kräver någonstans kring 17-18. Det kan du tänka på nästa gång när det bara är typ 22 pers med på en turn over. Kram fam Anka

Farmor Anka
2013-09-10 16:38

Skojigt paxen bra alias! Om jag minns rätt nämnde du något om okunskap och på dig låter det som om den fina jeten flyger från Jkp 😀 Den heter då Erj145 och är dyr i drift. Krävs ca 36 PAX eller drygt 70% i kabinfaktor för vinst och sf340 kräver någonstans kring 17-18. Det kan du tänka på nästa gång när det bara är typ 22 pers med på en turn over. Kram fam Anka

:)
2013-09-10 14:39

Lycka till NJ, hoppas ni inte förstör denna linje på samma sätt som VBY med ATPn..

:)
2013-09-10 14:39

Lycka till NJ, hoppas ni inte förstör denna linje på samma sätt som VBY med ATPn..

Mkt nöjd Flyglinjen pax
2013-09-10 14:35

Till att börja med är det helt otroligt att man kan vara så oseriös att använda ett alias som Kalle Anka.
Jag förstår inte vitsen med att sitta där på din kammare och vara negativ mot ett bolag som flyger en modern jetmaskin ist. för en gammal högljud S340?
Tror du på riktigt att paxen i jönköping hade valt turboprop framför en tystare snabbare maskin?
Om du hade någon kunskap hade du vetat hur mycket dyrare biljetterna blivit för oss pax sedan NJ fick monopol.

kalle anka
2013-09-10 11:24

Jämförelsen mellan bolagen är nästan löjlig och Löfgren framstår som en komplett inkompetent person när han säger att lönsamheten var dålig. Vilken galjonfigur han verkar va. Men med äppelflyg ordnar det sig nog! Nästan lite gulligt av nya vdn på KID när de ska tänker rädda flygplatsen med äpple blandat med löjlig mängd jet fuel från Embraern.

Vi får nog se Nextjet plocka bort Flyglinjen från marknaden inom kort, gud ske lov!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten