Flygolycka i Ryssland
Publicerad den 17 november 2013
Det var en Boeing 737-500 från flygbolaget Tatarstan Airlines som idag på eftermiddagen störtade vid inflygningen till flygplatsen i republikens huvudstad Kazan.
Vad som orsakade olyckan är oklart men enligt preliminära uppgifter gjorde piloten tre landningsförsök innan olyckan skedde. Flygplanet fattade eld vid kraschen och samtliga ombord, 38 passagerare och sex besättningsmedlemmar har omkommit.
Tatarstan Airlines startades 1993 och flyger huvudsakligen reguljära flygningar till och från republiken Tatarstan i östra Ryssland.
Kommentarer
Det är fel på allt i Ryssland gällande flyg säkerheten
Myndighetens översyn undemålig,
mutor, otillräcklig träning, säkerhetstänkandet i bolagen på låg nivå.
För att skaffa airline trovärdighet tar man in plan från väst som inte kan hanteras
undermåliga type ratings
Det finns ca 500 småbolag alla med usel ekonomi, hur många 737 sim står där inne? olyckor kommer inte direkt som en överaskining
Se klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=koUV3xRIraU
Maskinen går lodrätt ner i backen.
Hur är det möjligt?
Katastrof
Problemet med det ryska flyget och västerländska flygplan är att man lär sig medelst “trial and error”. Inga utländska piloter eller instruktörer tillåts jobba i Ryssland utan “kan själv” attityden är alenarådande. Det betyder att den kader erfarna ryska instruktörer inte lär sig systemtänket i västerländska maskiner och läser inte in sig på manualerna då deras kunskap i engelska är dålig, med förödande resultat
Hoppas på att Rysslands inrikesflyg reser sig markant och höjer säkerheten på alla nivåer. Påståendet att passagerare tidigare skulle tvingats stå under en flygning är otänkbar och ska inte få gå förbi utan starka reaktioner och restriktioner.
Riktigt tråkigt detta. Ska bli intressant att se vad haverirapporten säger. Innan det vill jag inte spekulera om det handlade om tekniska fel, dålig CRM, press från företaget eller bara en tragisk tillfällighet. RIP
Spekulera i vad som hänt är onödigt, det kommer i mer dager under utredningens gång och redovisas sedan. Det är ändock tragiskt att detta händer relativt ofta, i de oseriösa bolag, som “tullar” på utbildning och security o safety. Hoppas på hårdare rensning av dessa bolag, detta för allas säkerhet.
50 döda. Helt bekräftad. 44 pax plus 6 besättning. Såg pax lista och namn på besätinin på flygbolagets hemsida. (2 i cockpit och 4 i kabinen)
Blir förvånad över att när det rapporteras om flygincidenter och olycker eller kommersiellt flyg i allmänhet så nämns besättningen nästan alltid som “piloten”. De flesta är väl medvetna om att det är minst två piloter som framför flygplanet? Piloterna gjorde tre landingsförsök.
Tragiskt i vilket fall, tankar går till anhöriga.
Var du där i cockpit, eller vet du något om varför detta hände?
Nej, så uttala dig inte på ett sådant retarderat vis.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten