Flygskatt eller inte – det är frågan
Publicerad den 3 juli 2015Är en skatt på flygresor det bästa sättet att minska flygets miljöpåverkan?
Det menar Miljöpartiet som driver på frågan medan regeringskollegorna inom Socialdemokratin har betydligt svårare att ta ställning. Därför ska en utredning tillsättas.
– Den ska utreda om och i så fall hur en sådan skatt ska införas. Men den får i så fall inte hämma svenskt flygs konkurrenskraft internationellt, säger infrastrukturminister Anna Johansson när Flygtorget träffar henne i Visby.
Det är alltså inte, trots en del tvärsäkra utspel i frågan, säkert att det över huvud taget blir någon flygskatt. En av de frågor som måste besvaras är just påståendet att en eventuell skatt inte får påverka det svenska flygets konkurrenskraft. Hur det ska lösas hade dock infrastrukturministern inga besked om:
– Skatter ligger under finansdepartementet som utreder saken så det är de som kan besvara frågan.
Men det är ett svar som inte lugnar Anna Wilson på branschföreningen Svenskt Flyg.
– Det har gjorts försök med skatter i både Holland och Danmark men de har tagits bort eftersom de visat sig vara oerhört kostsamma och framför allt inte ge de effekter på miljön som varit syftet med skatten.
Att stärka statskassan, flygskatten beräknas ger cirka 3,5 miljarder, är en viktig del i den politiska diskussionen. Men enligt Svenskt Flygs beräkningar är det en summa som äts upp från andra hållet om den införs: Högre biljettpriser minskar resandet och det ger dels mindre intäkter i form av skatter och moms, dels riskerar det att ett antal arbeten inom flygnäringen försvinner, Svenskt Flyg talar om upp till 10 000 arbeten.
– Meden flygskatt minskar resandet inom landet och till och från Sverige. Det drabbar inte bara flygnäringen utan samhällsekonomin i stort. Minskad BNP, försämrad tillgänglighet, sämre konkurrenskraft för svenskt näringsliv. I direkta pengar innebär det 3 miljarder i minskade skatteintäkter.
Kommentarer
Njae jag vet väl några saker som kan kallas viss subvention. Men att inte förstå hur en väl utvecklad flygverksamhet hjälper näringslivet och infrastrukturen i stort tycker jag är konstigt… Tycker det är omoget och ansvarslöst utalande att vi måste ha flygskatt etc. Då vi i sverige är dom enda som skall “rädda” miljön. Om detta utspel handlar som nån skrev att stärka statskassan, ja då borde nog MP lära sig hur ekonomi fungerar.
Vi vet bägge 2.
Flygbränsle skattebefriat ok.
Du måste väl ha många fler subventioner??
Flygbränsle är skattebefriat. Vi kan börja med det.
Problemet är att en flygskatt aldrig kommer att komma flyget tillgodo. Sverige är ett sjukt land, en cancersvulst i Europa.
Tycker att vi gör som Danmark. De har infört en avgift per avresande passagerare. Del av intäkterna används för att finansiera deras luftfartsverksamhet. Ex. ingen årlig avgift för certifikat. Lägre avgifter för flyg verkstäder.
Sverige har en sådan avgift som den borgerliga regeringen beslutade att avskaffa. Detta innebär fördelar för utländska bolag.
Således en avgift på 20:-/ avresande passagerare som ger lägre avgifter för Svenskt flyg och flygverkstäder.
Beskriv gärna hur branschen subventioneras???
MP… Trädkramarna fattar inte detta med infrastruktur och att vi behöver besöksnäring ihop med utveckling av affärer. Beskatta allt och alla tills vi konkar!!!
Branschen skall inte subventioneras.
Ta ansvar fullt ut!
Men om 2,5 miljoner skattebetalare i Sverige ska försörja 7 miljarder människor som nya regeringen vill så behövs mer pengar till kassan.
Ett samhälle mår bäst av en så liten stat som möjligt med så få regleringar som möjligt. Skatt är ett nödvändigt ont för att finansiera den minimala staten. En minimalistisk stat skulle klara sig på en bråkdel av dagens skatteintäkter och för att ge ett rimligt liv åt dem som absolut inte kan arbeta eller inte har ett arbete, skulle det räcka med ett mycket lågt skattetryck. Staten ska inte styra hur mycket du flyger, det vet du bäst själv. Och varför skulle staten veta det bättre?
Att minska köttkonsumtionen med 10% med hjälp en köttskatt skulle göra mer för miljön än en flygskatt. “Fri rörlighet för varor och tjänster” är syftet med EU. Är det konkurrensneutralt om vi svenskar ska betala högre skatter och avgifter än övriga EU? Vi höjer avgifter och skatter hos oss så att lågskattade EU länderna kommer hit med sin personal och sina verksamheter och leker på vår spelplan utan att betala för sig.
Det handlar om att stärka statskassan. Med ett incitament som verkar mot affärsresandet. Bättre en tia i handen än en tjuga i foten!
Ska en flygskatt ha någon som helst verkan måste införas globalt. Att lilla Sverige skattar sig själv till döds hjälper ingen. För övrigt. Att lacka båten med farlig bottenfärg är betydligt skadligare för miljön än flyget, Åsnan Romson……
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten