Flygskatteförslag – trots massiva protester

Publicerad den 8 mars 2006
Kommentarer
Regeringen har nu lagt fram sitt flygskatteförslag till Lagrådet - efter i stort sett bara några förenklingar av sitt och samarbetspartiernas tidigare förslag till flygskatt.

"Ändringarna gör inte att vi alls förändrar vår syn på förslaget", säger Hans Enelius (bilden th), t f generalsekreterare på Svenskt Flyg. "Det är fortfarande ett dåligt förslag, som dessutom inte alls får de miljöeffekter som man säger sig vara ute efter. Tvärtom, så kommer fler i stället att välja att ta bilen!"

En omedelbar och påtaglig effekt av att lagförslaget nu drivs vidare är att FlyNordic beslutat att inte starta sin planerade Stockholm-Malmö-linje. I stället skänker bolaget det näraliggande Kastrup den kapacitetsökningen i stället, eftersom danskarna under året tar bort sin flygskatt på 75 danska kronor.


Maunu von Lüders (bilden nedan),
VD i FlyNordic, säger till Flygtorget @irmail:

“Vi trodde i vår naivitet att regeringen skulle lyssna på de mycket kraftiga protesterna mot flygskatteförslaget. Men nu gjorde man inte det. Och det faktum att vi nu ska få betala flygskatt på Sturup, men inte på Kastrup, vägde tungt när vi fattade det här beslutet.” 

82 remissinstanser var emot flygskatten. Ändå läggs ett förslag om flygskatt, med vissa modifikationer, nu fram för Lagrådet.

Flygskatten inom Europa föreslås bli 94 kronor oavsett flygklass, i stället för som i ursprungsförslaget, 96 kronor och 192 kronor för affärsresenärer. Enligt ursprungsförslaget skulle långresor beskattas med 192 kronor i billigaste klass. I sin Lagrådsremiss föreslår regeringen nu i stället en flygskatt på 304 kronor på alla sådana flygresor, oberoende av klass.

Eftersom flygskatten tas ut vid starter inrikes, så innebär det att 94 kronor ska betalas både tur och retur, d v s totalt med cirka 200 kronor, eftersom 6 procent moms läggs ovanpå skatten.

Till stödområden samt Gotland betalas dock skatt enbart i ena riktningen. Om detta säger Maunu von Lüders, FlyNordic: Maunu von Lüders

“Regeringen hävdar att flygskatten är en miljöskatt och då måste man fråga sig varför det ska kosta mindre att smutsa ned i två riktningar över Norrland, jämfört med om man flyger någon annanstans, t ex till Göteborg.”

Hans Enelius på Svenskt Flyg menar, att en konsekvens av flygskatten i förlängningen blir färre avgångar och att flygplatser som idag “hänger på gärdesgården” kan komma att få lägga ned.

“Vi har ju också redan fått se en överföring av flygtrafik från Sverige till Kastrup genom FlyNordics beslut att flyga dit i stället för till Sturup”, säger Hans Enelius.

Hans Enelius säger att det är förvånande, att regeringen med stöd från vänstern och miljöpartiet har valt att lägga fram ett förslag om flygskatt eftersom 92 procent av remissinstanserna ju tyckte att det var ett dåligt förslag.

“Ingen tyckte egentligen att det var ett bra förslag. Med de små förändringar som nu har gjorts tror jag inte att någon enda av dem som tidigare var kritiska har ändrat åsikt.”

Hans Enelius betonar än en gång att flyget självt anser, att man når bäst miljöeffekter genom att se till att flyget kommer in i den europeiska handeln med utsläppsrätter.

Han säger vidare:

“Flygskatten drabbar dessutom dem som har svagast betalningsförmåga, t ex familjen som bor i Göteborg och som vill fira jul med mormor i Luleå. Med en flygskatt ökar  dessutom en sådan familjs vilja att i stället sätta sig i bilen.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten