FlyMe avstår från aviserade förvärv
Publicerad den 25 september 2006FlyMe meddelar att man beslutat att inte, vilket tidigare tillkännagivits, genomföra köpet av 51 procent av aktierna i det engelska flygbolaget Astraeus. I stället nöjer sig FlyMe i nuvarande läge att leasa två av det engelska bolagets flygplan av typen Boeing 737-300.
Samtidigt meddelar FlyMe att man inte heller går vidare med att köpa upp aktier i det litauiska flygbolaget Lithuanian Airlines.
Varför genomför ni inte köpen såsom tänkt (Flygtorget @irmail 3 september 2006)?
"Efter en due diligence, d v s en genomlysning bl a av Astraeus finansiellt, legalt och dess strategi har vi i bästa samförstånd kommit fram till att det bästa för FlyMe är att vi nu endast skaffar oss en större 737-300-kapacitet genom att leasa två sådana plan från det engelska bolaget", säger Finn Thaulow, koncernchef i FlyMe Europe, till Flygtorget @irmail.
"Dessa 737-or passar in i vår affärsmodell, medan Astraeus fortsätter med sina Afrika-linjer, främst oljerutter, med sina större 757-or, en verksamhet som vi bedömde som alltför udda för FlyMe."
“Det här blev det bästa för båda parter”, säger Finn Thaulow. “Men Astraeus har också 737-700-plan i sin flotta och dem ska vi se vidare på framöver. Vi har också en enats om att fortsätta diskutera ett framtida samarbete på den engelska marknaden.”
På ett liknande sätt har FlyMe under lång tid övervägt sitt planerade engagemang i Lithuanian Airlines – och nu alltså beslutat att inte genomföra något förvärv. Dock har FlyMe ett s k drylease.avtal med det litauiska bolaget om en Boeing 737-500.
“Våra beslut nu betyder på inget vis att vi inte kommer att göra förvärv i framtiden”, tillägger Finn Thaulow.
På den SvD-ägda nyhetssiten Näringsliv 24 ondgör sig dess börskommentator Torbjörn Isacson över FlyMe´s tillkännagivanden av köp, som man senare backar ifrån.
Isacson har tidigare skrivit flera FlyMe-kritiska kommentarer. Nu skriver han under rubriken: “FlyMe bjuder på nya pajaskonster” bl a:
“Göteborgsföretaget FlyMe för det lokala skämtlynnet till oanade höjder när flygföretagets informationsgivning får en allt starkare karaktär av buskis. Buskiskaraktären gäller även Stockholmsbörsens hårdlanserade så kallade First North-lista, där den här typen av företag får agera helt fritt.”
Och han fortsätter vidare:
“Det bärande skämtet den här gången var att Astraeus saknade en hel del av både lågpris och Europa i sin verksamhet, som främst består av linjer till Västafrika och forna Sovjetunionen. Nu blir det inget av med det för FlyMe, som i stället nöjer sig med att leasa några flygplan från Astraeus.”
Bara framtiden kan utvisa om FlyMe gör det rätta, eller om Isacsons onda aningar är befogade.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten