FlyMe ut på äventyr!

Publicerad den 31 mars 2006
Kommentarer

Tolv nya linjer på en gång---ett sjusärdeles äventyr!

Igår gick startskottet för Flyme's fyrverkeri av nya utrikeslinjer från Göteborg, Tolv stycken närmare bestämt.

Först ut var Amsterdam, som skall flygas dagligen, utom lördagar. I övrigt erbjuds en brokig bukett av destinationer och frekvenser som i karaktär spänner över hela fältet från klassisk charter med flyg ca 3,5 - 4 timmar, en-två gånger i veckan (Rhodos, Kreta, Malaga, Palma, Alicante), via mellanläget, Rom, Barcelona, Paris, Nice, Rom till "traditionellt lågprisflyg" till Amsterdam och London Stansted.

Bilden: Resenärsfamiljen Erika Anderson, med barnen Gustav och Hilda Rönn

På Landvetter visade staden Göteborg sin support för bolaget i form av nästan Gudfader-liknande uppslutning genom kommunens och näringslivets alla olika armar och organ. 

Det fanns tolv band, ett för varje linje och eftersom alla skulle klippas i tur och ordning fick också tolv tal hållas.
Några av talarna var nya flygplatschefen på Landvetter, Lars Erlandsson, följd av Lars-Åke Skager, f d FlygMe inv herrarborgmästare, Bengt Wennerberg, chef för transportenheten på Business Region Göteborg, Claes Bjerkne, Göteborg och Co, Anders Källström, Västsvenska Handelskammaren, Lotta Nibell -Keating, chef för affärsutveckling på Västsvenska Turistrådet och Staffan Edh, ordförande i Marknadsföreningen i Göteborg. Plus naturligtvis ledningen för Flyme. 

Bilden th: Claes Bjerkne, Göteborg & Co, Jóhannes Georgsson, C.O.O, Flyme och
Ludvik Georgsson, chef utrikes trafik

En glad överraskning var att också kabinpersonalen var med och talade, plus en mamma med två stjärnögda barn som fick klippa band. Sistnämnda familj var representanter för en oftast bortglömd grupp i dessa sammanhang, passagerarna, som ytterst skall betala kalaset. Heder åt Flyme för detta. 

Att inte Köpenhamn är Göteborgs flygplats var alla överens om. Devisen har myntats av ett större skandinaviskt flygbolag, men förkastades i starka ordalag av en samstämmig församling.

Anders Källström betonade mångfaldens kreativitet i motsats till tidigare lärdomar ur flyghistorien och Claes Bjerkne spann vidare på vad den under TUR-mässan presenterade utredningen om lågprisflyg kommit fram till, nämligen att lågprisflyget är ett mycket starkt redskap för inkommande turism till Sverige.

Var allt det här skall sluta kan väl ingen säga i den nu rådande europiska experimentverkstad för nya flygförsök. Men alla utom konkurrenterna håller tummarna och sköts korten rätt av folk som kan flyg och marknadsföring, så finns förutsättningar för framgång.

Följ Anders Källströms råd och stelna inte i gamla fåror. Ta hit Romare, Katalaner och Parisare! Börja med rätt tidningar, mode -och innefolk, låt dem åka ribbåtar till Marstrand och vara med på Swedish Match-veckan. Fortsätt runt med dem i båtarna och ta dem på gourmetturné till Åstol, Klädesholmen, Käringön, mm. Detta är vad vi är ensamma om i världen. Ta med Henrik Larsson på turen och låt honom berätta om sitt land för de medföljande spanska tidningarna. Varför inte ta med Ronaldinho med flera i Barca?  När väl de latinska pressarna och tungorna går varma är halva jobbet gjort.

När John D Rockefeller en gång fick frågan om hur man vet när man skall göra affärer, svarade han att man måste hoppa. På frågan hur man skall veta när man skall hoppa, svarade Rockefeller “jag hoppar hela tiden”.

Detta sagt som en besvärjelse mot alla jordens ättlingar till den engelske ingenjören. Hört talas om honom? Det var han som runt 1840 i Manchestertrakten, där ångloken och järnvägen föddes, berättade att om människan färdades fortare än 30 km i timmen, så skulle hon omkomma i tunnlarna av lufttrycket.

Eftersom ingen människa av naturliga skäl hade åkt så fort, fördröjde denne man på egen hand järnvägens tillkomst med drygt fem år, eftersom ingen var beredd att ta risken.
No guts no glory!

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten