Första ATR 72 i SAS färger
Publicerad den 21 oktober 2013
I fredags tog danska Jet Time emot ett helt nytt flygplan hos den fransk-italienska tillverkaren i Toulouse. Det är det första flygplanet som tillförs flottan som inte är en Boeing 737 och som inte är målad i de traditionella färgerna med den gula logon. En vanlig syn på de regionala flygplatserna i Sverige.

– Nej, den är målad i SAS färger och ska uteslutande gå i vår trafik, främst på feeder-linjerna in till Stockholm och Köpenhamn, säger presschefen Malin Selander till Flygtorget.
Fredagens leverans är den första av sex maskiner som alla ska flyga på uppdrag av SAS med piloter och kabinpersonal från Jet Time. De övriga flygplanen levereras sedan successivt under kommande vinter och vår och när sommarprogrammet träder i kraft nästa är ska alla sex maskinerna gå i SAS-trafik. Det kan också på sikt bli tal om så många som ytterligare tio ATR 72-600 inom ramen för avtalet med Jet Time.
– Det här har vi sett fram mot och är glada över att et modern turbopropp-flygplan nu blir ryggraden i Jet Times nya verksamhet, säger Klaus Ren, vd på Jet Time.
SAS, som redan idag använder både Cimber, Blue1 och Braathens Regional som underleverantörer, ska sätta in de nya ATR 72 på tunnare linjer som inte bär en Boeing 737.
– Det gör att vi kan utveckla både antalet destinationer och frekvenserna på de olika linjerna i norra Europa, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.
Samtliga nya ATR- maskiner ägs av Nordic Aviation Capital, ett danskt leasingföretag med över 180 turbopropflygplan ute hos olika kunder.
Den maskin som levererades i fredags, OY-JZA, baseras i Stockholm, tillsammans med åtminstone ytterligare en maskin och ska enligt planerna flyga premiärturen den 27 oktober på sträckan Stockholm – Turku. Därefter blir det trafik inom hela det skandinaviska linjenätet och även på en del linjer från norra Europa, exempelvis Polen och Baltikum.
Kommentarer
Kul och bra för SAS med denna lösning.
Dock kommer jag ihåg att man uttalat sig att SAS aldrig mera kommer flyga turboprop efter Q400 haverierna/incedent. Det kostade SAS många kronor och kostade mycket när man snabbt fasade ut ett väldigt bra plan med bra prestanda.
Kul att man nu tar in ett TP plan igen även om detta ligger på JET Time AOC.
Flygtorgets skribenter tycks inte veta vad klarspråk är. Man envisas fortfarande med att använda finska benämningar på städer i Finland fastän de flesta även har svenska diton. Turku heter Åbo på svenska. Visste inte Anders Carlsson det?
det er trangere paa norsk innenriks…..
Destinationen heter fortfarande Åbo!
SAS ATR är döpt till Rorik Viking.
Tycker det står något i nosen, men kan inte läsa om det är namnet (mörka foton + iFåne = obra)
Har SAS döpt kärran?
de flesta har för stora maskiner på den inter Nordiska marknaden, både DY och SAS blöder stort när de drar runt halvfulla 737 or inte ens morgon och kvällsflighterna når sällan över 50& kabinfaktor men gillar inte och sitta på stolsraderna där propellerdelar ev kan swicha förbi
aldri mening at ATR skal gå CPH-ARN v.v., så langt ned i pax-tall har nok ikke SAS ikke nådd (ennå). Men ATR’ere skal gå ut fra CPH og ARN….om de blir leie av ATR er et spørsmål, blir de ennå mer lei av å fly omveier fordi SAS ville legge ned ruter som ikke har livets rett uten ATR?
aldri mening at ATR skal gå CPH-ARN v.v., så langt ned i pax-tall har nok ikke SAS ikke nådd (ennå). Men ATR’ere skal gå ut fra CPH og ARN….om de blir leie av ATR er et spørsmål, blir de ennå mer lei av å fly omveier fordi SAS ville legge ned ruter som ikke har livets rett uten ATR?
Folk kommer tröttna på den långsams ATR en på sträckor som Köpenhamn Alanda! Flygtidrn kommer ligga på 1.20 ungefär! Men den var snygg i SAS färger
Kul att SAS anpassar sig efter hur trafiken ser ut idag men jag kan tycka att det är ett nedköp att gå från Q400 som flögs tidigare till en långsammare ATR-72 🙂
Kul att SAS anpassar sig efter hur trafiken ser ut idag men jag kan tycka att det är ett nedköp att gå från Q400 som flögs tidigare till en långsammare ATR-72 🙂
Jag tycker ATR:en var snygg i SAS-målning.
Och hur mycket hade vi att säga till om i höstas tror ni?
Ja, om bolaget SAS skall överleva, så in med
bushbolagen på de mindre upptagnings-områdena. Och snart på lite off i hela Europa.
Ja, om bolaget SAS skall överleva, så in med
bushbolagen på de mindre upptagnings-områdena. Och snart på lite off i hela Europa.
Ja, om bolaget SAS skall överleva, så in med
bushbolagen på de mindre upptagnings-områdena. Och snart på lite off i hela Europa.
Hej
Att SAS pilotförening godkänner detta bolag som har ett uselt kollektivavtal är för mig en gåta, kanske ngn som kan förklara detta för mig och alla andra.
Med vänlig hälsning,
Kapten
å legge ned disse linjene i SAS’s regi, ja da er det sannsynligvis en god investering.
En annen sak, jeg leste at en av ATR72 maskinene eies av InterSky i Tyskland, dennes dry-leases av Jet-Time for bruk hos SAS?
Kommer piloter och kabinpersonal vara baserade i Stockholm eller Köpenhamn?
Att kunna sätta in mindre plan på svagare linjer!
Detta kommer att stärka SAS på den Nordiska marknaden!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten