Fortsatt Internet-boom för resor

Publicerad den 26 januari 2007
Kommentarer

Internetförsäljningen av framför allt semesterresor ökar mycket snabbt.

Christian Clemens, VD, Fritidsresor Sverige, uppger att researrangörens försäljning via nätet - under slutet av förra året - låg på runt 40 procent.

Sam Weihagen, koncernchef MyTravel Northern Europe, med bl a Ving, säger att man i Sverige under hela förra året sålde runt 35 procent av sina resor via nätet.

"Internt säger vi att om tre år så ska 50 procent av alla våra produkter säljas via nätet", säger Sam Weihagen till Flygtorget @irmail. "Själv tror jag att vi säljer två tredjedelar av våra resor på nätet om fem år."

Inom resenäringen totalt är det främst lågprisflygbolagen som säljer riktigt mycket via nätet.
FlyMe uppger att man säljer 95 procent via nätet och att andelen nätsålt legat ungefär så konstant. Ryanair ligger nog så nära 100 procent som någon kan göra.

SAS-familjen totalt sålde i november 2006 32,1 procent via nätet, att jämföra med 29 procent samma månad 2005. I november 2004 såldes 15,1 procent på nätet, så sedan dess har försäljningen fördubblats. Dock räknades då inte SAS Braathens, vilket skulle ha höjt andelen nätsålda biljetter något.

SAS satsar vidare på Internet. I julas startades “SAS Just nu”, under ordinarie sas.se.
“Siten har väckt stort intresse, men det är lite tidigt att värdera den ännu”, säger Andersen på SAS.

SAS Just nu är ämnat för den som söker lägstapriser. Som kund söker man destination och ser därefter när det är billigast att åka. På traditionella sas.se söker man destination, tidpunkt för resan och får sedan priser.

Enligt Sam Weihagen har 80 procent av alla som bokar en resa med MyTravel – antingen detta sker via nätet, telefon eller en resebutik – först använt nätet för att välja sin resa. Detta tycks vara en siffra som gäller generellt för i den just utkomna boken “Turism & Truism – Trender och traditioner i en framtidsbransch” skriver

Peter Hellman (bilden th), specialist på e-handel och distribution:Peter Hellman

“Distributionskanalerna förändras med den nya tekniken. 80 procent av alla resor startar på nätet – här får dagens turister information, inspiration och en chans att jämföra resmål. En alltmer växande skara genomför också sina köpbeslut direkt online.”

Att sälja fler resor med vinst, bl a genom att försöka slippa betala resebyråprovisioner, är ett självklart mål.

Christian Clemens på Fritidsresor uppger t ex, att bolagets samarbete med ICA förra veckan ökade Fritidsresors nätförsäljning av resor med 20 procent.

Affärsresebyråerna sålde 2005 mellan 3-5 procent av hela sin försäljning via nätet, förmodligen inte så mycket mer under förra året.

De stora privatresebyråernas nätförsäljning är större, men långt ifrån vad charterarrangörerna når upp till. Ticket, som är störst av dessa, uppger att man säljer runt 11 procent på nätet.

Varje charterbolag, varje flygbolag och varje hotellkedja och biluthyrningsföretag försöker självklart, att i denna e-handelstrend få behålla så stor del av sin intäkt som möjligt genom att öka sin nätförsäljning.

Märks detta hos de som specialiserat sig som fullservice-resebyråer på nätet?Internet

Leif Lundin, VD på numera börsnoterade TravelPartner, som nog ingen har kunnat undgå att märka i annonser utmanar de “gamla resebyråerna”, säger:

“Vi fortsätter att öka vår försäljning, men inte lika starkt som tidigare.”

Leif Lundin säger att TravelPartners styrka ligger i att kunden på ett och samma ställe kan titta, prisjämföra och välja bland alla charterarrangörer, eller bara välja att boka en flygbiljett, ett hotell eller en bilhyra – eller att själv sätta ihop hela sitt resepaket.

Leif Lundin säger att det säkert finns en del blivande resenärer, som använder hans rese-site bara för att titta och prisjämföra, men som när man har valt vad man vill ha går direkt och köper från den eller de utvalda.
“Men vi har en mycket hög andel idag som både tittar och bokar”, säger Leif Lundin. “Vi vet att vi har många stamkunder tack vare vår hårda satsning på  varumärkesbyggande.”


Men Leif Lundin säger, att många ännu näthandlar resor enbart när det gäller enklare resor, t ex point-to-point.
Ju enklare, ju lättare är det att göra det själv”, säger han.

Samma sak märker charterarrangörerna.

“Ju enklare produkt, ju fler använder Internet för att boka”, säger Christian Clemens på Fritidsresor. “På sommaren när många reser och många vill jämföra priser så ökar nätköpen.”

Sam Weihagen, MyTravel:

“En flygresa eller en charter med hotell säljs lättare via nätet än en mera komplex resa, t ex med olika kombinationer.”

Däremot säljs en ungefär lika stor andel charterpaket, flyg inklusive hotell, via nätet vare sig det gäller en kanske billigare charter till Rhodos eller Cypern, som till Thailand eller Brasilien som kostar mera.

Både Fritidsresor och MyTravel uppger att Internetförsäljningen i Finland, utan att man vet riktigt varför, är hög. Finland ligger högst i Norden inom Fritidsresor med 45 procents andel nätförsäljning. MyTravel uppger, att“nära 50 procent” via nätet i Finland och Norge, följt av Sverige (35 procent) och Danmark nästan lika mycket.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten