
Förväntningarna växer på Heart Aerospace
Publicerad den 17 januari 2025På Transportforum i Linköping intervjuades Simon Reinberth från Heart Aerospace och Fredrik Kämpfe från Transportföretagen flyg.
Heart Aerospace har precis tagit sin elhybrid ES 30 för 30 passagerare till Los Angeles och målet är att den ska vara i luften 2025 och bli certifierad 2029. ES 30 har redan 560 beställningar från kunder över hela världen och från Heart Aerospace sida hoppas man att regionalflyget ska väckas till liv igen.
Fredrik Kämpfe menar att intresset för ett kommersiellt elflygplan är stort idag, särskilt för regioner med dåliga förbindelser.
– Vi är på väg mot en elektrifierad fordons- och trafikbransch, kommenterar Fredrik Kämpfe i videon.
Kommentarer
I artikeln visas fel bild, på föregående version med fyra elmotorer och två turbindrivna elgeneratorer. Sedan våren 2024 finns en ny ES30 som känns igen på att den inte har vingstöttor. Här sitter två elmotorer på 1,5 kW vardera närmast flygkroppen och två turbinmotorer på 1 kW utanför. Vid eldrift ska turbinpropellrarna flöjlas och vice versa. Se https://heartaerospace.com/
Tänker inte återupprepa det jag skrev på forumet under Heart Aerospace om Transportföretagens video. Läs där istället.
Varför så lite substans och så mycket fel jämfört med ett normalt flygplansprojekt? Härovan står ES-30 till Los Angeles. Rätt är att HX-1 flyttat till en nästan okänd flygplats i staten New York. Bara skog runt omkring om man nånsin kommer i luften.
Har ingen framtid med dagens tunga batteriers usla energitäthet.
Varför Heart Aerospace vill bygga ” hybrid flygplan ” är väl för att man harvinsett detta.
Men varför flytta runt på dessa undermåliga batterier,som används ibland.
Flygplanets last kapacitet kan verkligen användas bättre.
Kan det vara för att ovetande okunniga politiker slänger massor med pengar efter allt som har med dessa idiotiska batteri projekt att göra?
Alla vill vi väl stödja svenska företag och allmänt vara teknik optimister.
Men. Efter 20 + år i USA som pilot kan jag lugnt säga att det inte finns nån marknad för 30-sitsigs flygplan i USA. Om dom går på el eller fotogen eller gengas spelar ingen roll!
Dom gamla DH-8, SAAB-arna mfl som hoppade runt försvann för länge sedan pga av omöjlig ekonomi. Ett nytt, dyrt, komplicerat och lunsigt förändrar ingenting.
Har sett videon och blir inte klokare Heart X1 har man tydligen demonterat och skickat till den flygplats utanför New York där den enligt planerna ska flyga senare i år. Vad jag inte förstår är hur går man tillväga när man utvecklar det här flygplanet ska man verkligen flyga en så kallad demonstrator hur går det till? Vad gjordes egentligen vid dom så kallade Groundtesterna man skriver simulera vad innebär det. Till sist dom här företrädarna pratar mycket om en elektrifierad fordons- och trafikbransch. Då antar jag givetvis att dom har Elfordon själva.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten