Framtiden är ljus för SAS

Publicerad den 16 juni 2014
Kommentarer
SAS är bättre rustat för framtiden än flygbolag som Lufthansa, Emirates och Thai Airways. Det visar undersökningen Brands of Tomorrow. Det goda resultatet kan bero på att vi gillar den som kämpar och inte ger upp.

Återkommande kriser, sparprogram och vinstvarningar – det verkar inte spela någon roll: SAS är det varumärke som har störst möjlighet att växa i framtiden.

Åtminstone om man ska tro undersökningen Brands of Tomorrow. Det är en lista som rankar olika företag, i det här fallet en stor samling flygbolag. Mätningen syftar att hitta det varumärke som har bäst möjlighet att öka försäljningen och stärka sin position i framtiden. Betygen ges bland annat för vilka inflytelserika grupper som gillar varumärket, möjligheten att de som gillar varumärket också köper deras produkter och hur konkurrensutsatt företaget är.

Just det sistnämnda kan ha storbetydelse i fallet SAS. Det tror Johan Snällfot på företaget LynxEye som ligger bakom mätningen.

– SAS är stora trots och tack vare krisen som de gått igenom. Konsumenterna har känt av den kämpaglöd som finns inom bolaget, att de tog sig igenom stormen och stöttar dem. Dessutom finns ett inslag av lokalpatriotism. Vi gillar helt enkelt det Skandinaviska flygbolaget som funnits med så länge. Det visar ju bland annat hur många som är med i lojalitetsprogrammet Eurobonus.

SAS får i mätningen siffran 18, det betyder att de i framtiden skulle kunna öka sin marknadsandel med 18 procent. Det är dubbelt så mycket som tvåan Norwegian, som, enligt temat i undersökningen, alltså bara kan växa med 9 procent framtiden. Mätningen tar dock inte hänsyn till sådana faktiska saker som nya linjer, fler frekvenser, att flygbolaget flyger till ”rätt” destinationer och liknande som i slutänden avgör var kunderna köper sina biljetter.

– Men SAS har en stor skara lojala kunder, jag skulle säga att de är überlojala och anser att de ger bra service. Samtidigt slår en del av medierapporteringen kring personalpolitik och annat kring Norwegian troligen igenom. Det stärker i sin tur SAS, säger Johan Snällfot.

Bäst av 24 flygbolag med kapacitet att öka en framtida marknadsandel

1. SAS

2. Norwegian

3. Lufthansa

4. Emirates

5. Thai Airways

6. KLM

7. British Airways

8. Singapore Airlines

9. Delta Airlines

10. Malmö Aviation

11. Swiss

12. Finnair

13. Qatar Airways

14. Austrian Airlines

15. Air France

16. Air Berlin

17. United Airlines

18. Turkish Airlines

19. Ryanair

20. Gotlandsflyg

21. Air China

22. Aeroflot

23. Easyjet

24. Tuifly Nordic

Skriv en kommentar

Kommentarer

Gunnar C
2014-06-19 20:25

Vem kämpar här? SAS skär ned och avskedar igen, men inte kämpar man på det viset! För det krävs egna kreativa idéer och inte att man försöker kopiera Norwegian eller andra LCC.

Alexander Hed
2014-06-19 10:34

Man far intrycket att SAS bestallt & betalt denna undersokning..SAS ar “nowhere” i jamnforelse med Emirates som foddes 1987 och idag ar globalt..nagot som SAS var i slutet pa 1970-talet mer absolut inte idag.

Gunnar
2014-06-16 20:40

Noen undersøkelser bærer mer preg av ønsketenkning enn godt er…
Må vel smile litt av denne tror jeg… At den er svensk og for svensker er åpenbart. Ikke noe galt i det, men litt humoristisk kanskje?

Skattebetalare
2014-06-16 18:49

Men det varar inte så länge till……….

Lasse
2014-06-16 13:57

SAS är en överlevare.

Kurt W
2014-06-16 11:39

Om Gotlandsflyg kommer före Easyjet så säger det en hel del om undersökningen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten