Framtiden är ljus för SAS
Publicerad den 16 juni 2014Återkommande kriser, sparprogram och vinstvarningar – det verkar inte spela någon roll: SAS är det varumärke som har störst möjlighet att växa i framtiden.
Åtminstone om man ska tro undersökningen Brands of Tomorrow. Det är en lista som rankar olika företag, i det här fallet en stor samling flygbolag. Mätningen syftar att hitta det varumärke som har bäst möjlighet att öka försäljningen och stärka sin position i framtiden. Betygen ges bland annat för vilka inflytelserika grupper som gillar varumärket, möjligheten att de som gillar varumärket också köper deras produkter och hur konkurrensutsatt företaget är.
Just det sistnämnda kan ha storbetydelse i fallet SAS. Det tror Johan Snällfot på företaget LynxEye som ligger bakom mätningen.
– SAS är stora trots och tack vare krisen som de gått igenom. Konsumenterna har känt av den kämpaglöd som finns inom bolaget, att de tog sig igenom stormen och stöttar dem. Dessutom finns ett inslag av lokalpatriotism. Vi gillar helt enkelt det Skandinaviska flygbolaget som funnits med så länge. Det visar ju bland annat hur många som är med i lojalitetsprogrammet Eurobonus.
SAS får i mätningen siffran 18, det betyder att de i framtiden skulle kunna öka sin marknadsandel med 18 procent. Det är dubbelt så mycket som tvåan Norwegian, som, enligt temat i undersökningen, alltså bara kan växa med 9 procent framtiden. Mätningen tar dock inte hänsyn till sådana faktiska saker som nya linjer, fler frekvenser, att flygbolaget flyger till ”rätt” destinationer och liknande som i slutänden avgör var kunderna köper sina biljetter.
– Men SAS har en stor skara lojala kunder, jag skulle säga att de är überlojala och anser att de ger bra service. Samtidigt slår en del av medierapporteringen kring personalpolitik och annat kring Norwegian troligen igenom. Det stärker i sin tur SAS, säger Johan Snällfot.
Bäst av 24 flygbolag med kapacitet att öka en framtida marknadsandel
1. SAS
2. Norwegian
3. Lufthansa
4. Emirates
5. Thai Airways
6. KLM
7. British Airways
8. Singapore Airlines
9. Delta Airlines
10. Malmö Aviation
11. Swiss
12. Finnair
13. Qatar Airways
14. Austrian Airlines
15. Air France
16. Air Berlin
17. United Airlines
18. Turkish Airlines
19. Ryanair
20. Gotlandsflyg
21. Air China
22. Aeroflot
23. Easyjet
24. Tuifly Nordic
Kommentarer
Vem kämpar här? SAS skär ned och avskedar igen, men inte kämpar man på det viset! För det krävs egna kreativa idéer och inte att man försöker kopiera Norwegian eller andra LCC.
Man far intrycket att SAS bestallt & betalt denna undersokning..SAS ar “nowhere” i jamnforelse med Emirates som foddes 1987 och idag ar globalt..nagot som SAS var i slutet pa 1970-talet mer absolut inte idag.
Noen undersøkelser bærer mer preg av ønsketenkning enn godt er…
Må vel smile litt av denne tror jeg… At den er svensk og for svensker er åpenbart. Ikke noe galt i det, men litt humoristisk kanskje?
Men det varar inte så länge till……….
SAS är en överlevare.
Om Gotlandsflyg kommer före Easyjet så säger det en hel del om undersökningen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten