Gardermoen störst bland Skandinavens flygplatser

Publicerad den 13 mars 2013
Kommentarer
Oslos flygplats Gardermoen har länge skuggat Kastrup och i februari passerades den danska flygplatsen. Gardermoen var förra månaden största flygplats i Skandinavien med 1,6 miljoner passagerare.

Siffrorna för Oslo flygplats har länge pekat uppåt. I januari var det den 33:e månaden i rad som antalet passagerare ökade och stoppade på 1 523 297 passagerare. I februari kom den första nedgången på nästan tre år men de 1 605 408 passagerarna hjälpte till att göra Gardermoen till Skandinaviens största flygplats.

– Ja, i alla fall i februari och det är jätteroligt. Det har varit på gång länge och trenden har hållit i sig, säger Vegar Gystad, presschef på Oslo Airport till Flygtorget.
         
Linjenätet till flygplatsen vilar idag stabilt på både inrikes och utrikestrafiken, I dagsläget finns flygtrafik till 159 destinationer, 30 inrikes och 129 utrikes om chartern räknas in.

– Inrikestrafiken i Norge har alltid varit stark och att vi nu växer gör att fler flygbolag kan lockas att starta linjer till Oslo. Vi vet ju redan att Norwegian ska satsa stor, både med långlinjer och europeiska destinationer. Den största tillväxten har vi på Norwegians linje mellan Oslo och Las Palmas.
         
Oslo har idag fyra interkontlinjer; Bangkok, Phuket, Doha och New York, dit både SAS och United flyger. Naturligtvis vill flygplatsen, liksom Arlanda ha ytterligare långlinjer som eliminerar behovet av att byta i Köpenhamn eller någon annan Europeisk hub.

– Att vi har den tillväxten vi nu har, gör att vi attraherar fler flygbolag att flyga på Oslo. På sikt kan det också leda till fler interkontlinjer.
         
De glada leenden på Gardemoen grumlas inte av det faktum att på helåret behåller Kastrup sin position som ledande flygplats i Skandinavien. Förra året passerade 23,3 miljoner passagerare Kastrup, att jämföra med 22 miljoner på Gardermoen. Men prognosen pekar mot 23 miljoner i år så den norska flygplatsen är fortfarande hack i häl.
– Just nu är vi inne i ett utvecklingsprojekt och håller på att bygga en ny pir som ska vara klar 2017. Då kan vi hantera 28 miljoner passagerare årligen, säger Vegar Gystad.
         
Arlanda hamnade på den Skandinaviska tredjeplatsen redan 2006 och hade förra året 19,6 miljoner passagerare och 163 destinationer, varav 135 är utrikes. Flygplatsen i Helsingfors har 14,8 miljoner passagerare varje år.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Den alltid korrekte
2013-03-17 18:03

Du har rätt, Japp. Men jag måste få påpeka att Sverige har mer än ETT välutvecklat tåg. Jag vet inte precis hur många men med alla sorter,dvs fjärr-, regional- och lokaltåg så rör det sig om flera hundra välutvecklade tåg, säkert över tusen.

Det är är viktigt att inte glömma bindestrecket efter “tåg”. Du menade “tåg- och vägnät”.

Japp
2013-03-17 11:38

Sverige har ett välutvecklat tåg å vägnät. Därför ligger vi under både OSL å CPH i paxantal. Nåt annat ni undrar över? Ding

Den alltid korrekte
2013-03-16 14:46

@Arlanda.

Norge 5 017 000 invånare
Danmark 5 511 000 invånare
—————————————
Summa 10 528 000 invånare

Sverige har 9 561 000 invånare. När man inte vet så mycket ska man hålla tyst och lyssna på de vuxna.

Arlanda
2013-03-14 19:21

är Sveriges största flygplats och Sverige har fler invånare än DK och NO tillsammans. Skamligt att ARN inte kan vara större. Bara att gratulera Gardemoen

Taxxit
2013-03-13 23:14

Agadir og Marrakech er Norwegian destinasjoner i Afrika. Tel Aviv er også Norwegian destinasjon i Asia. Intercontinentale destinasjoner??

Den alltid korrekte
2013-03-13 21:36

Kanarieöarna tillhör världsdelen Afrika även om de är spanska.
Cypern tillhör värlsdelen Asien hur mycket EU-land det än är.
Samtliga solcharterdestinationer i Turkiet ligger i Asien.
Oslo har säkert chartertrafik till Egypten också.
De borde ha skrivit “långdistans” eller “long haul”

karsten juul
2013-03-13 20:21

Korrekt at der er mere end 4 interkont. linier fra OSL. end 4. Men skyd ikke på CPH. det er ikke dem der har skrevet artiklen!!

pf
2013-03-13 18:13

PIA flyr til Islamabad og Lahore, og ettersom Bosporus er grensen mellom Europa og Asia bør Norwegians ruter til SAW og Antalya telle som interkont.
I dag ble det annonsert at Korean starter rute mellom OSL og Seoul sommer 2014.

Men, er egentlig interkont-trafikken sterkt overdrevet? Deres pax teller jo ikke mer enn f.eks pax som reiser Oslo-Bergen……

CPH vil nok fremdeles på årsbasis ha flest pax.

Jeff Albertson
2013-03-13 15:20

Det er også til Dubai (DY), Islamabad og Lahore (PK). Og teller vi likt som når CPH benchmarker seg mot OSL og ARN også til Agadir og Marrakech, noe CPH selvsagt utelater fra OSL/ARN men teller fra CPH..:D

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten