Grönland öppnar upp för internationell flygtrafik
Publicerad den 15 februari 2024Kommentarer
Nu spekulerar Flygtorget friskt utan att veta något. Bana i Nuuk på 2200 meter fungerar utmärkt för Air Greenlands A330-300Neo på linjen till CPH. Det är viktigt att rampen kan ta emot A330 annars är det inget problem. Linjen till CPH är relativt kort så flygplanet behöver förmodligen inte mer än 2200 meter bana.
ER ikke ruta i dag til Kangarlussuaq en PSO ? Det blir nok også Nuuk.
Og Grönland er ikke med i EU, så de dansk-grönlandske myndigheter kan styre på en helt annen måte enn innen EU.
SAS får hoppas på Godt håp !
har -800, som bare de, (K)uwait og Uganda har. Mindre enn -900, trenger mulig kortere bane.
A330 är en perfekt fraktmaskin som ger effektiva förbindelser mellan Grönland och Europa.
Terrängen runt Nuuk gör det bara möjligt att få till en bana på 2200m, den är de facto byggd delvis på en grushög.
Behövs A330?
Ja, A330 är en perfekt maskin att flyga frakt i och där av har Air Greenland valt att ta in den maskinen för att effektivisera fraktförbindelserna till Europa.
Varför den nya banan i Nuuk bara blir 2200m är pga terrängen runt staden. Finns så gott som ingen platt terräng i närheten och den nya banan har byggts på uppe en stor “grushög” för att kunna få till plattmark.
Kanske tänker man sluta flyga A330 till CPH?
Egentligen kan man väl lika gärna flyga med mindre plan och ha Keflavik som primär hub till omvärlden.
bara 2200 meter bana, på en ny flygplats..
Verkar väldigt konstigt,
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten