Här är SAS nya långlinjer

Det har ryktats om Boston, Los Angeles och Miami i första hand, alltså USA till största delen. Inte helt taget ur luften med tanke på att Arlanda på sikt får en pre-clearance för resenärer till USA. Därefter är det två destinationer i Asien där oddsen varit låga: Singapore och Seoul. Den sydkoreanska huvudstaden var den tydligaste medtävlaren inför beslutet att satsa på Hong Kong, när den senaste långlinjen presenterades.
Varifrån de nya rutterna skulle flygas har dock varit mindre tvärsäkert. Den traditionella hubben i Köpenhamn eller, med tanke på det senaste trendbrottet, Arlanda. Även den norska marknaden är nu mogen för att bära fler egna långlinjer än de två befintliga till New York och Houston.
Nu visar det sig att de tre skandinaviska städerna fick en destination var:
Stockholm – Los Angeles: Dagligen, sju dagar i veckan.
Oslo – Miami: Fyra gånger I veckan.
Köpenhamn – Miami: tre gånger i veckan.
Trafikstart på Los Angeles blir redan den 14 mars nästa år medan de två linjerna till Miami startas under andra halvan av nästa år. SAS kommer att slinga flygningarna till Miami ihop, till exempel, Köpenhamn – Miami – Oslo vilket ger en bättre utnyttjande av flygplansflottan.
Valet av de två amerikanska destinationerna bottnar ambitionen att möta både affärs- och turistresandet. Både Miami och Los Angeles är flygplatser med goda förbindelser till andra destinationer. Miami är en hub för trafiken till mellan- och Sydamerika, medan det från Los Angeles är möjligt att flyga vidare dels till Hawaii, dels Australien och Nya Zealand.
– Vi vet att våra frekventa resenärer efterfrågar ett smidigt resande med en bra tidtabell och täta avgångar. Med de nya direktlinjerna, i kombination med förnyelsen av långdistansflottan och vårt breda nätverk, har vi det i särklass starkaste erbjudandet mellan Skandinavien och USA, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef SAS.
Tack vare de nya långdistanslinjerna och ökningen av frekvenserna på andra långlinjedestinationer så flyger SAS mer än 330 000 fler stolar på sina interkontinentala linjer under 2016. När de nya destinationerna är igång har SAS långdistansflygningar från Skandinavien till New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Houston, Peking, Shanghai, Los Angeles, Miami, Hong Kong och Tokyo.
Tidtabell Stockholm Arlanda – Los Angeles
Avresa alla dagar i veckan från Arlanda med SK933 kl 9:50 med ankomst i Los Angeles kl 12:15.
Avresa alla dagar i veckan från Los Angeles med SK934 kl 14:15 med ankomst på Arlanda kl 10:00.
Tidtabell Köpenhamn – Miami
Avresa på måndagar, torsdagar och lördagar från Köpenhamn med SK953 kl 9:30 med ankomst i Miami kl 13:50.
Avresa på onsdagar, fredagar och söndagar från Miami med SK954 kl 15:50 med ankomst i Köpenhamn kl 7:10.
Tidtabell Oslo – Miami
Avresa på tisdagar, onsdagar, fredagar och söndagar från Oslo med SK955 kl 9:35 med ankomst i Miami kl 13:50.
Avresa på måndagar, tisdagar, torsdagar och lördagar från Miami med SK956 kl 15:50 med ankomst i Oslo kl 7:05.
Kommentarer
I Max och Neo får flygbolagen supersnåla mindre maskiner som klarar Atlanten.Det är med dessa Göteborg kan få trafik till USA
vi får se om noen år-Norwegian vil med stor sannsynlighet forsøke GOT-JFK med 737 Max.
Men, det er vel nettopp DET som er problemet-de 169 daglige reiser ikke samtidig og kan ikke enes om å fly med et og samme bolag.
Förra året åkte det 62000 resenärer från Göteborg till New York. Det är 169 resenärer dagligen och det ökade detta året. Totalt 220 000 reser till och från Nord-Amerika från “lilla” Landvetter. Byggs fler nya gater och terminalen är renoverad. Förstår inte varför folk säger att det inte finns underlag för en direkt-linje??
Väldigt roande att Norwegiankramarna har ont av detta. Vadå kopiera, hahaha?
Jag har bokat till Los Angeles. Med pålitliga SAS, eftersom jag inte tänker bli Kjosfast. Det blir nog en tur till Miami också, framöver!
4 miljoner Eurobonusmedlemmar har inte fel.
Heja SAS!
Ett viktigt underlag för atlantlinjer är turism. Vad har Göteborg att erbjuda jämfört med t.ex. Bergen? Ingenting alls!! Lotta på Liseberg funkar inte för amerikaner. Kom ner på jorden och inse att någon lönsam atlanttrafik kan inte drivas från Göteborg. Det går ju knappt att få lönsamhet på europalinjer… Liten marknad som stagnerat…
Vad är det för hybris man har i GOT? Staden är inte särskilt stor och underlaget för flyg är mindre än i t.ex. Bergen. Och fraktmarknaden i GOT har minskat. Alla regionala flygplatser kan inte ha atlanttrafik. På flygkartan är GOT mycket litet. Jämförelser med Stockholm tyder på hybris. Finns inga paralleller.
Norwegian flyr en gang i uken JFK-BGO v.v. i sommer
BGO i særdeleshet og i mindre grad SVG er viktig innfallsport til turismen på det norske vestlandet. Her tror jeg du bare tenker ensidig trafikk FRA Gøteborg, uten å se på den unike muligheten det er å frakte amerikanske turister hit. Holder norske kronen seg svak og dollar høy, blir det yankes som kommer hit.
Norwegian flyr allerede en gang i uken til/fra JFK i sommer. Nye 737 Max gir nye muligheter, faktisk også for Gøteborg og Ålborg
Förstår att du tycker det. För då hade varken ARN eller CPH fått ett jota……..
Har SAS en beställt LR version? Är inte det en ritbordsprodukt än så länge?
Det är tur det inte är flygtorgets göteborgare som planerar rutterna…
Skulle SAS börja flyga lite längre från Göteborg passar A321Neo LR förträffligt med sin 4700nm i räckvidd,New York och Miami ochChicago klaras med marginal.Storleken är perfekt med 169 platser och det här är ett bränslesnålt flygplan
Och för er som tycker att GOT är en likvärdig marknad till BGO och SVG kommer här lite fakta till er. De stora europeiska bolagen trafikerar knappt BGO/SVG alls medan GOT har de flesta:
SVG (2 miljoner pax utrikes):
*British Airways
*KLM
*Wizzair
BGO (2 miljoner pax utrikes):
*British Airways
*Finnair
*KLM
*Wizzair
GOT (5 miljoner pax utrikes):
*AirBerlin
*AirFrance
*British Airways
*Brussels Airlines
*Finnair
*KLM
*Lufthansa
*Ryanair
*Swiss
*TAP
*Turkish
*Wizzair
I inlägg #2 skulle det stå att Göteborg-New York är en större marknad än Stockholm-Los Angeles/San Francisco och Köpenhamn-San Francisco
Göteborg-New York är alltså den näststörsta stmarknaden från Sverige till USA efter ARN-NYC!
Det stora problemet ligger i att Göteborg inte är ett nav som /CPH/ARN/OSL är för både SK och DY, det håller jag abolsut med om! Däremot är det bara tomma ord utan belägg att påstå att marknaden för Göteborg-New York inte finns…
Vad säkert inger av er verkar veta om är Göteborg-New York den största linjen mellan Skandinavien och USA som inte redan trafikeras. Tro det eller ej, men Göteborg-New York är till och med större än följande Stockholm-NewYork samt Köpenhamn-Los Angeles!
Top 8 Skandinavien-USA år 2012 var:
1. NYC-CPH
2. NYC-ARN
3. NYC-OSL
4. LAX-CPH
5. MIA-CPH
6. NYC-GOT
7. MIA-ARN
8. SFO-CPH
NYC= JFK+EWR
En fråga bara: Varför sitter folk här i varenda tråd och jämför Göteborg med Stavanger/Bergen? Göteborg är mycket, mycket större än båda städerna! Bergen har 400 000 invånare i storstadsområdet och Stavanger 300 000. Göteborg däremot har en miljion, vilket snarare borde jämföras med Oslo och Helsingfors istället som båda har dryga miljonen…
Om nu SAS öppnar LAX och MIA så är det för att marknaden och vi EB kunder efterfrågar det. Inte alls konstigt. Jag var med på en sådan undersökning för ett år sedan, tyvärr blev det HKG som vann istället för mitt önskemål NRT.
Måste bara säga att personer som typ “fakta” som orkar ordbajsa meningslösa orelevanta åsikter… är pinsamma.
Håller fullkomligt med. Skulle inte Norwegian öppnat alla dessa långlinjer från OSL och ARN över de senaste två åren hade SAS aldrig följt. SAS är ett flygbolag helt utan långsiktig vision. Copy cat som det heter på engelska. På samma sätt som man förlorat Asien trafiken till Finnair försöker man nu sakta att återhämta sig med en linje här och där. Absolut pinsamt.
Det gör det säkert. Men en sak i taget:-)
Om SAS bestämmer sig för longrangeversionen av A321Neo( LR) kommer man 4700nm med full last och 169pax. Perfekt för Göteborg, Bergen ,Stavanger Sundsvall osv till New York tex
jeg tror det ligger begrensinger i luftfartsavtalen mellom de tre skandinaviske land og Japan hvor mange ukentlige avganger det kan være fra hver side, men her er jeg ikke sikker.
En annen begrensing kan være at Narita er slotrestricted, og at SAS evnt ikke har adgang til Haneda.
Et tredje forhold kan være at SAS har begrensinger i antall flyginger over russisk luftrom.
…att man nu kan resa direkt från Skandinavien till Florida och Kalifornien med ett pålitligt bolag.
FINNS DET VERKLIGEN INTE UNDERLAG FÖR STOCKHOLM-TOKYO?
Vad roligt att ARN fick dagliga flygningar medan CPH får 3 gånger i veckan. Hoppas trenden håller i sig och fler långlinjer utgår från Arlanda o att det blir pre-clearence snart 😀
Vore ju kul om SAS använde sina NEO till att flyga en del över Atlanten. Kjos har snackat så jävla mycket om det så vore kul om det är SAS som faktiskt gör det.
3250nm är sträckan Göteborg-New York och dom 30st beställda A320Neo har en range på 3700nm med full last
Hur väl bär sig linjen till Houston?
Positiva satsningar från SAS
Detta är ju strålande. Slipper man knö på DYs hemsida med flyg som inte går hela året.
+19% på årsbasis. Utan Säves trafik hade GOT visat +3%. GOT kommer förmodligen att hamna ganska nära Bergens siffror i år. Det tycker jag verkar ganska hyfsat…Malmö?
Det Kurt inte förstår är att både Bergen och Stavanger förmodligen har större underlag för långlinjer till New York än Göteborg. Tyvärr utvecklas inte GOT särskilt starkt. Stockholm liksom även Malmö växer snabbare sörru…
Grattis SAS och tack:)= Lax direkt från arn blir kanon men även Mia via osl blir riktigt bra för oss som inte bor i Skåne:)=
Airbus A321NeoLR klarar New York Miami Chicago osv från Göteborg när den kommer om något år. 169pax tar maskinen , perfekt för Landvetter
Måhända kan det finnas underlag för 5 dagliga/vecka flyg till NYC från GOT. Enligt statistiken flyger ca 330 pax/dag från GOT med en nordamerikansk slutdestination. Men det krävs betydligt mer än så för det ska vara möjligt. En ny långlinje är en investering på mellan 1/2-1 miljard kronor och den investeringen måste självklart täckas. Det underlaget har vi helt enkelt inte på GOT idag. Men som sign !?!? var inne på. Om några år kanske:-)
Äntligen tillbaks till LAX igen efter att linjen CPH-LAX lades ned för cirka 12 år sedan. Då pga av fel/olönsam flygplanstyp (B767) . Det finns en minnes sten på flygplatsen i LAX. “SAS first european airline to US westcoast”
Nu är det Norwegian som sätter spelreglerna.
Hoppas dock att det ska finnas gynsamma förutsättningar för båda.
Göteborg får långlinjer 2017-2018 när Norwegian får sina MAX. Göteborg har dåligt underlag för att någon skulle våga satsa med större flyg. MAXen blir dock perfekt för städer som Göteborg, Stavanger, Bergen etc.
Ju fler direkt destinationer att välja från desto bättre. Hoppas det går bra och ger fler rutter till och från Skandinavien.
Det klagas om frekvens hos konkurrenten, inte mycket bättre här när det tydligen ska satsas på affärsresenärer.
Tidigare har man lagt ner ARN-BKK för att det var för mycket backpackers och därav dåligt med deg. Får se om dessa linjer drar in mer deg med amerikanska backpackers.
Varfö skulle man satsa på GOT på lång linjer när hub finns på ARN CPH OSL?
Härligt SAS! Go SAS!! 🙂
Så vilka maskiner blir det på rutterna till MIA? ARN-LAX får i alla fall A333.
Noe så håpløst. Detter er bare kopi av Norwegian , nok en gang. I stedet for innovative destinasjoner som Seoul, Delhi etc, så tar de LAX og MIA, som Norwegian flyr til fra alle skandinaviske hovedsteder. Pinlig.
Och återigen ingen långlinje från Göteborg.
Kul att alla huvudstäderna fick var sin linje.
Jag hade hoppats på Stockholm-Miami. Konstigt att det inte skulle fungera?
🙁
Grattis LA!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten