Featured article image

Heart Aerospace: Ny design och utveckling i USA

Publicerad den 29 maj 2024
Kommentarer
Den stora batteripacken under buken är bort, vingstöttorna likaså. När Heart Aerospace presenterar den tredje generationen av det egna flygplanet, är det allt mer likt en vanlig regional maskin.
ES-30

ES-30
ES-19 hade 19 stolar ombord och skulle enligt planerna vara ett flygplan med uteslutande eldrift. I september 2022 uppgraderades planerna till ES-30, en betydligt större maskin med 30 stolar ombord. Samtidigt omvandlades energisystemet till en kombination av eldrift för kortare sträckor och hybriddrift för flygningar på cirka 400 km. Nu har Heart Aerospace presenterat en tredje version av flygplanet där namnet är detsamma, ES-30, men utseendet har förändrats: det stora batterifacket under flygplanskroppen är borta, så också vingstöttorna. Istället är det en betydligt smidigare maskin som visas upp på skisserna.
 
ES-30 ny design

ES-30 ny design

Den yttre förändringen hänger samman med att ES-30 nu presenteras som en hybrid-elektrisk maskin. Fortsatt är det fyra motorer men två av dem är konventionella turboprop med två är eldrivna. Det frigör utrymmen och vikter som tidigare skulle varit plats för batterier. Fortsatt är ambitionen att flyga 200 km på el och därefter gå över till turbopropdrift på sträckor upp till 400 km.
Heart Aerospace kommer fortsatt att ha huvudkontoret i Göteborg men flyttar den fortsatta forskningen och utvecklingen till USA, av allt att döma Kalifornien. Där ska också de första testflygningarna äga rum. Innan dess ska dock det första testflygplanet byggas i Sverige och fraktas över till USA med båt. Enligt flygningarna ska testflygningarna starta under nästa år, inledningsvis fjärrstyrda utan piloter på flightdeck. Utprovningen av det första serieproducerade flygplanet inleds ett år senare, allt med sikte på att ha ES-30 certifierad under 2028.
Flytten motiveras av att USA och Kanada är den primära marknaden för flygplanet och det är hos amerikanska och kanadensiska flygbolaget som merparten av beställningarna finns. I dagsläget finns fasta beställningar på 250 ES-30 med option på ytterligare 120 maskiner.

Kommentarer

Af
2024-06-02 22:43

Men det här går ju aldrig prestandamässigt?????
Motorbortfall i starten, två olika prestanda.
Motorbortfall vid omdrag.
Fortsatt flygning med bara turboprop när elen är slut?
Reversering med olika dragkraft.
Slutlig 45 minuter reservenergi vid alternativflygplatsen.
Laddning och tankning samtidigt.
Tekniker med dubbla motrkunskaper

Nä, det blir 4 turboprop till slut.

Surafiel Mumbinga
2024-05-30 17:43

Den kommer ju max ARN – VBY som det ser ut nu. Är det något att satsa på?, man ska ju även ha reserver att ta sig hem. (Ja batterireserver)

Bo Henriksson
2024-05-30 14:48

Jag ser nästan ingen 19-sätare på nån av dom massor av amerikanska trafikflygplatser jag landar på. Anledningen är att det är omöjligt att få ekonomi på dom. Samma två piloter ska ha betalt, samma ground crew, samma avgifter till ATC i runda svängar som till en vanlig Airbus eller Boeing.
Även om den här kärran kan flyga nån halvtimme på ström (dvs i huvudsak koleldad i USA) förändrar det ingenting.

Hakaol
2024-05-30 08:34

Skriver igen helt otroligt att man lyckas få Företag att satsa pengar varför granskas inte projektet finns inget vad jag kan se som stämmer bara massa dataproducerade bilder och den så kallade mock-upen är knappast hur man bygger en flygplanskropp.

Marre
2024-05-30 07:25

Detta känns som flygbranschens största bedrägeri på länge. Rent bondfångeri att lura oinsatta kontorsmänniskor

HPe
2024-05-29 22:46

Heart Airspace har angett drift med två elmotorer vardera på uppåt 1400 kW och två betydligt klenare turbopropmotorer. Frågan är hur man certifierar enmotorflygfall som uppstår vid tömt batteri och bortfall av en turboprop?

Alias
2024-05-29 17:34

Var och hur kan man investera i bolaget?

Hakaol
2024-05-29 17:32

Väldigt förvånad att man lyckas få in pengar dom som satsar vad gör dom för undersökning av projektet

Stockholmare
2024-05-29 13:00

De har ju 100+ anställda? Varje anställd kostar säkert minst 1miljon/år i bara lön och arbetsgivaravgifter. Till det tillkommer kontor, datorer, utrustning, resor mm.

Jönssonligan
2024-05-29 12:42

men vart har fler hundra miljoner kronor tagit vägen?

En Roffe
2024-05-29 11:36

Jag är optimistisk pessimist. Sälvklart så är det upp till bevis för Heart snart.
Samtidigt så håller jag inte med dem som bara tittar i backspegeln. Solid state är hett framöver. Dessutom behöver man göra som proffsen och idka omvärldsbevakning. Ett projekt med potential är att integrera batterierna med den bärande karossen. En möjlig gamechanger tagen från bilbranschen.
Optimism är positiv propaganda. Pessimism är negativ propaganda. Men som sagt, upp till bevis för Heart.

Mr €
2024-05-29 10:50

Det finns federala stöd för nya amerikanska flygplan med ameriakanska motorer, samt delar av certifieringen är gratis i USA. Dock är nog denna version för tung och dyr för att vara konkurrenskraftig. Väjer de gamla Allison C250’s är det nog dödsstöten

Professor Kalkyl
2024-05-29 09:10

Jag är optimistisk men jag skulle bara vilja veta var alla investeringar har gått till, jag menar, vad finns det för värden idag? Det ser ut som flera hundra miljoner har lämnat bolaget?

https://www.allabolag.se/5591505721/heart-aerospace-ab

Unicorn
2024-05-29 08:58

Men nu måste väl ändå den sista optimisten lämnat tanken på att detta blir verklighet? Eller finns det någon som fortfarande tror att det kommer bli av? Och att deras tidsplan dessutom skulle hålla? Muhaha.. 😀

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten