Heathrow bästa spotterplatsen för Boeing 747

Publicerad den 13 november 2013
Kommentarer
Boeing 787 och den kommande Airbus A350 i all ära, många flightspotters är på jakt efter mer traditionella flygplanstyper. De som vill se den klassiska jumbon, Boeing 747, gör det enklast på Heathrow.
London Flightspotting

Inflygningen på London Heathrow

Just nu pågår ett långsamt generationsskifte i världens flygplansflottor. MD 80 har försvunnit från de skandinaviska flygplatserna och i slutet av året följs den av Boeing 737 Classic, åtminstone i SAS färger. Nyligen gjorde en av KLM’s MD 11 ett sällsynt besök på Arlanda för att hämta upp strandade passagerare men annars är den en ovanlig syn på europeiska flygplatser.

British Airways

Boeing 747

Flightspotters med ambition att se de riktigt stora maskinerna har det svårt här hemma. Airbus 380 flyger inte på Skandinavien, återstår Boeing 777 och Dreamlinern, men frågan är, går de upp mot den klassiska jumbon, Boeing 747 som varit i trafik sedan 1970 när Pan Am fick sin första maskin. Visserligen flyger Thai Airways en 747:a på Arlanda nu och då, men de som vil hal god tillgång på maskinen bör bege sig till Heathrow.

Statistik från sajten anna.aero visar att London fortfarande lockar till sig flest Boeing 747 i världen. Nära 300 avgångar i veckan sker med jumbon, nästan dubbelt så många som de flygplatser som kommer närmast, Taipei på Taiwan, Frankfurt, Hong Kong och med Bangkok på femte plats. Faktum är att de sex flygplatser som ligger i topp på ”jumbo-listan” har räknat in en ökning av antalet avgångar med Boeing 747 det senaste året, men på det stora hela har flygbolagens bruk av 747:an sjunkit med 4,9 procent det senaste året. Det är en minskning som bekräftas av att försäljningen av den senaste modellen Boeing 747-8 inte motsvarar förväntningarna.

I dagsläget har Boeing ett 50-tal beställningar på passagerar- och fraktversionen. Trots allt tillverkas den alltså fortfarande och kommer att finnas kvar länge men på sikt är den bränslekrävande fyrmotoriga maskinen på utgående. Entusiaster bör alltså bege sig en sväng till London Heathrow.

Karta för flightspotting

Skriv en kommentar

Kommentarer

AMS och FRA bättre
2013-11-16 06:51

Heathrow har många flygplanrörelser men är inte idealiskt för flygfotografering. Antalet områden är begränsade jämfört med Arlanda som är helt överlägset i det avseendet. De fotoplatser som finns på LHR är dessutom ganska dåliga. Man kommer ofta för nära och får dåliga vinklar. Bättre flygplatser för foto i Europa är FRA och AMS.

MD11
2013-11-14 20:41

Bäst på Heathrow för spotting var Queen’s Building där samlades många flygintresserade med sina airband scanners och lyssnade på radiotraffiken .Stängdes pga höjd säkerhetkrav.
MD11 i frakt version syns ofta på Europas flygplatser.

Lennart Berns
2013-11-14 17:35

En del tips för spotting på Arlanda finns på Svensk Flyghistorisk Förenings hemsida http://www.flyghistoria.org. På ARN finns bl a den spotterpaviljong som Swedavia och SFF uppfört på bergknallen väster om Halmsjön.

Första B747 piloten i SAS
2013-11-14 12:36

Efter BA var SAS näst först med sin Huge Viking
som 11/2-71 landade i CPH, RW04, under rykande snöstorm; – och for första gången utförde en helautomatisk inflygning/landing med hjelp av Came Out Systemet som styrte TRE Autopiloter till en perfekt landning på centerlinjen, och vi så ingen ting för nos hjulet tog mark. Tusentas entusiaster på Kastrup apploderade och vi fick blommor av stadens Borgmestare.
Crew: P.Ericsson; L.Sjöberg; 3P, (mig selv)

Patrik
2013-11-14 11:10

Har inte thai bytt till 777 till Arlanda?

Markus
2013-11-14 08:51

Det är sant att B-747 blir mer och mer sällsynt att se, men det är en långsam process. Nyligen lade Lufthansa en stor order på långdistanskärror och enligt kommentarerna i Airliners.net är Lufthansas mål att de nya kärrorna successivt ska ersätta B-747-400 i flottan. Likadant är det för British Airways. De har också beställt nya långdistansplan som ska ersätta B-747-400-flottan. I slutändan kommer BA inte längre ha kvar någon B-747-400.

Research
2013-11-14 07:52

Läsekretsen verkar kunna mycket mer än skribenten här på Flygtorget. Med mycket bättre research skulle nog läsekretsen få större förtroende för artiklarna.

pf
2013-11-13 12:06

at en 747-100 måtte ta over en flyging IKA-PEK for Iran Air……kan være et artig sted for 747, om man for tilstånd for foto-Iran Air Force har en del 747 som nærner seg 45 år-Iran Air har flere SP’s….

Ingen plats är bäst
2013-11-13 10:59

Frågan om bästa platsen att titta på och fotografera flygplan på Arlanda är svår att svara på. Lämplig plats beror nämligen helt på vilken bana som används. Det finns alltså många platser att välja på. Och satsar du på lördag kväll kan du fotografera 747-400F på Arlanda. Den går vid andra tillfällen också men då är man kanske inte ledig från jobbet. I övrigt flyger A330 som är större än Dreamlinern också på ARN varje dag. Dessutom A340 vissa dagar…

Saltkammargutten
2013-11-13 10:55

Dessutom finns Jumbo Hostel på Arlanda. Oavsett när kan man komma nära en B747 på Arlanda även om den inte flyger.

Emirates
2013-11-13 10:46

Och att Emirates flyger med en 747F 2 ggr i veckan på Landvetter

Klas
2013-11-13 08:09

Var är bästa platsen för spotting på Arlanda?

Korean Air flyger 747 på ARN
2013-11-13 07:47

Det inte skribenten vet är att Korean Air Cargo flyger Boeing 747-400F reguljärt på Arlanda….

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten