Helt ny inredning i SAS långlinjeflotta

Publicerad den 28 maj 2014
Kommentarer
Nu ska de slitna kabinerna på SAS långlinjeflygplan bytas ut. Det blir ny färgsättning i kabinerna och helt nya stolar och nytt underhållningssystem. Investeringen är en viktig del i konkurrensen med övriga flygbolag.
SAS nya kabin

SAS nya inredning i kabinen

SAS långdistansmaskiner har i grund och botten haft samma inredning sedan 2001 och kabinerna är numera rätt slitna. Underhållningssystemet är också långt efter vad konkurrenterna kan visa upp.
         
Men från början av 2015 möts passagerarna av en helt ny inredning, nya stolar och nytt underhållningssystem med HD-skärmar och trådlös internetuppkoppling. Förnyelsen gäller alla tre klasser ombord på i första hand de befintliga A330-maskinerna och några av de A340 som ingår i flottan. De senare är de första som byts ut när de åtta nya långlinjemaskinerna, Airbus A350XWB-900, börjar levereras 2018. Både de och de fyra A330-300 som ingår i köpet får de nya inredningarna.
         

SAS säten ombord

SAS lyxiga säten

I den nya kabinen är material och färgval utvalda för att skapa en lugn och välkomnande atmosfär. Platserna i SAS Go och SAS Plus är utformade med bra förvaring som skapar extra utrymme. I SAS Business har alla platser direktaccess till mittgången och stolar som går att fälla helt till sängläge. Sängarna är bäddade med sängkläder från Hästens, Sveriges äldsta sängtillverkare, för att ge resenärerna en högklassig sömnupplevelse.

SAS sängar ombord

Utvilad när du landar. I SAS sängar sover du som en prins

– SAS kunder får en helt ny reseupplevelse med våra uppgraderade kabiner. Den nya interiören är designad utifrån våra frekventa resenärers behov och stärker vårt kunderbjudande markant, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS.
 
Snabbfakta kring de nya kabinerna:
SAS Go
Säteskonfiguration: 2-4-2
Pitch: 31"/32"
On-demand underhållningssystem med 9" HD-skärmar
Ett eluttag per stolspar och eget USB-uttag

SAS Plus
Säteskonfiguration: 2-3-2
Pitch: 37"/38"
On-demand underhållningssystem med 12" HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag

SAS Business
Säteskonfiguration: 1-2-1
Direktaccess till mittgången från alla platser
Fullt sängläge med minst 196 cm bäddlängd
Stol med massagefunktion
On-demand underhållningssystem med 15" HD-skärmar
Eget eluttag och eget USB-uttag

Skriv en kommentar

Kommentarer

sv CPH forever
2014-05-31 13:16

Tänk att vi 08’or får skulden för allt, från landets bonnläppar

cph4ever
2014-05-31 09:55

Man skulle kunna tro att jantelagen uppfanns i Sverige och inte i Danmark/Norge.Ni är fanimej helt otroliga med era kommentarer. När nu SAS bygger om sina plan så klagar ni på det.Nä ta en chillpill ni übernegativa 08:or.Mitt bästa val någonsin att byta den trista attityd/arbetsplats som Arlanda är mot expansiva, positiva CPH…

oja
2014-05-30 19:37

Minst 10 år för sent. Uppgraderar till samma nivå som SQ mfl hade 2004, jaja.
Var det för sent som syndaren vaknade, eller?

kesem2
2014-05-30 15:28

Tror att SAS är på väg mot konkurs.
Att flyga från CPH till Tokyo, passera Uppland, efter ca 1 timma flygning från CPH, Är det miljövänligt????
SAS, ge mig ett svar!
Sälg SAS till Danmark…Sverige har betalat nog för SAS.

kesem2
2014-05-30 12:47

Jag bor 30 mil närmare CPH Airport, än Arlanda, flyger ALDRIG mera från CPH Airport, har blivit så dåligt bemött där, flera gånger, även vänner, mina föräldrar mm, sagt samma sak. Låt SAS gå i konkurs…..

Just Me
2014-05-29 21:19

Det är ju i varje fall tur att hästens inte ska hjälpa till på cateringsidan! 😉

Kjelle
2014-05-29 14:59

@Kalle, svenska avundsjukan är så underbar 😀

Kjelle
2014-05-29 14:58

@Kalle, svenska avundsjukan är så underbar 😀

Kalle
2014-05-29 12:13

Ingår i “dreamlinerupplevelsen”? 😀

Flygexperten Rolle
2014-05-29 11:42

Norwegians Dreamliner är helt underbara! Bra benutrymme, kanonbra underhållning ombord, luftfuktigheten är i en helt egen nivå och sen att det känns som en splitterny bil gör inte saken värre. SAS, norsken flåser er i nacken, gör om gör rätt!

SAS-LH
2014-05-29 09:06

Flugit 22 ggr USA/Asien med A330/340. Nu är de i dåligt skick. Business smutsigt/nött, skärmen sönderrepad. I Plus fungerade inte flera stolar. Förra veckan bytte jag till Lufthansa och åkte nyrenoverad A340 till Kina t/r. Fantastiskt fint. Sista leggen i en A321 som trotts 8 år såg helt ny och ren ut utanpå och inuti. SAS återkommer jag till när de bytt inredning och börjar tvätta de skitna kärrorna i hela flottan…

EBG
2014-05-29 08:43

“Ruinens brant”, “blöder” mm är det vad ni önskar, så förstår jag varför ni skriver sådan skit. Det har i alla fall inget med verkligheten att göra. Vad har ni för dolda motiv för sådana inlägg, det kan man undra? SAS prognos om plusresultat i år gäller, och EBIT-marginalprognosen gäller också. Läs kvartalsrapporter och årsredovisningar om ni är okunniga.

Suveränt fin inredning, med internet och HD-skärmar. Rymligt ser det ut att vara dessutom, till skillnad från ….

Väldigt snyggt!

Nä men vaffan
2014-05-29 07:48

SAS kabiner i långlinjeflottan upplevs inte som slitna även om man nu förnyar för att hålla sig i frontlinjen. Vad menar Flygtorget den här gången. SAS inredning har även tidigare varit perfekt även om den förnyas. SAS inredningar är inte slitna!!!!

Oraklet
2014-05-28 23:39

Kolla in de artiklar som bla LH´s vd talar om hur de ser på den snedvridna konkurans som mellanöstern bolagen utgör. De expansion som bla EQ och QR just nu genomför ses som ett stort hot i inte allt för lång framtid. Att det går bra för LH just nu gör inte att de kan sitta och vara nöjda. Se hur det har gått för SAS då de just har gjort så.

Skattebetalare
2014-05-28 22:57

SAS står på ruinens brant, men det är köpa köpa som gäller, dom har inga pengar vi får ta det på skatten, ingen behöver SAS, mer än dom anställda!

KA
2014-05-28 20:58

Fråga till Oraklet, om nu LH & BA m.fl. ligger så långt efter med sina maskiner jämfört med som du angivigt EK, QR & DY, hur kommer det sig då att det flygbolag i världen som just nu går med mest vinst av alla är just tyska LH med sina gamla trogna A330, A340 & B744 och inte EK som får in flertalet nya B777 & A380 årligen?

skatten igen
2014-05-28 20:18

Det är helt otroligt!!!!!! Bolaget blöder och man bara handlar vidare, vem ska betala?? Troligtvis skattebetalare…

Kalle
2014-05-28 15:46

Mycket bekvämare än de trånga 17 tum breda stolarna på Norwegians dreamliner. Det är på långlinjemaskinerna det verkligen behövs internet, men det har väl Norwegian också antar jag. De gör mycket reklam för WiFi.

EBG
2014-05-28 15:41

Internet på långlinjerna, helt suveränt. Lufthansa behåller sina A340 pga låga kapitalkostnader. Måste vara bra för SAS också. Det är väl förklaringen på detta:

http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/26636735

CG
2014-05-28 15:06

Kommer dock knappast eller sällan få se inredningen IRL då SAS inte flyger från Stockholm i nån större omfattning. Nån som tycker Norwegians inredning i de nya långdistansplanen är fräsch?

Oraklet
2014-05-28 14:46

Har inget emot SAS. Det stämmer i ditt påstående ang LH och BA. Men nu finns det nya aktörer som kör “side by side” med bränslesnålare maskiner därför är det bråttom för de gamla operatörerna att flyga med minst lika effektiva maskiner eller gå under. BA LH och bla SAS möter mördande konkurrens från bla Qatar, Emirates och mer och mer Norwegian . Det där med prissättning vs utbud får du kolla upp på ex handels. orkar inte förklara funktionerna.

Cash
2014-05-28 14:36

Får jag välja reser jag med SAS.
Norwegian är helt okej men har inte visat sig vara så billiga som man hade hoppats och inte fullt så tryggt som SAS. Den här gången blev det United och det ska inte bli kul men 6000kr mer att göra av med i USA.

Tommy
2014-05-28 14:27

Oraklet, en fråga. Hur kan det komma sig att de bolag som har så bränslesnåla maskiner inte redan nu har lägre priser? Etablerade bolag har maskiner som inte är nya, det är så man gör. Kolla på BA, Lufhansa etc. Du har inte tänkt på att arbetshästarna A330 & 340 har betalat sig vilket ex Dy´s dreamliner inte har gjort? Att du ogillar SAS är uppenbart och jag hoppas att du aldrig behöver resa med SAS, för bådas skull.

Fras Krask
2014-05-28 14:21

Bättre sent än aldrig, förmodar jag……

Oraklet
2014-05-28 14:02

Det spelar ingen roll om SAS förgyller hela inredningen. konkurenterna med nya bränslesnåla flygplan kommer ändå ha fördelen med lägre kostnad. Även om “over head” kostnaden kommer ned till samma nivåer som konkurenterna kommer SAS ändå inte kunna hävda sig pga den höga operativa kostnaden. SAS behöver minst lika bränslesnåla maskiner som ex Norwegian och det är nu , inte om 2 år.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten