Hökar mot duvor i EU-Kommissionen

Publicerad den 8 april 2005
Kommentarer
Det har genom alla år pågått en kamp inom EU-Kommissionen om hur konkurrensreglerna skall tolkas och tillämpas. Saken är viktig, eftersom det är Kommissionen ensam som utreder dessa ärenden och samtidigt fungerar som domstol i första instans. Det är också Kommissionens exklusiva privilegium att meddela undantag från konkurrensreglerna. Konkurrensdirektoratet, KD, är hökarna medan Transportdirektoratet, TD, genomgående varit de mjuka duvorna.

Medan TD bland annat utreder Alitalias räddningsplan och medan Olympic Airways vidare öden dväljs i domstol, har KD i ökande takt irriterat sig över denna räddningsvilja, som man anser hota hela Europas utveckling. Nu senast igår, torsdag, gick KDs generaldirektör (tjänsten under kommissionären) Philip Lowe, till frontalangrepp mot sina kollegor i TD, skriver Anders Lidman i en krönika exklusivt för Flygtorget.

Uttrycket för stor för att tillåtas gå under, måste raderas bort ur EUs terminologi, sade Lowe. –Vi kan inte tillåta detta begrepp att florera någonstans inom EU, om Europa skall kunna bli mer konkurrensdugligt. KD anser att det finns för många dåliga exempel inom flygsektorn på räddningsobjekt som aldrig borde ha fått godkännande till finansiell hjälp.


KD har vidare alltid ansett att begreppet national champion som princip är helt felaktigt. Tanken från duvorna är att fusioner skall tillåtas vilka skapar giganter på den lilla marknaden, ofta helt utan konkurrens, men som på en världsmarknad skulle bli en stark EU-spelare mot aggressiva asiater och amerikanare. Frågan känns igen från Volvo-Scania affären, där hökarna, med KDs dåvarande kommissionär Mario Monti i spetsen förbjöd den tilltänkta fusionen, enligt min mening helt korrekt. Många medlemsstater står på duvornas sida, redo att med skattebetalarnas pengar injicera stöd i sina gamla statsföretag så att arbetslöshetssiffror och politiskt missnöje kan hållas nere.


Anders Lidman: Han är jurist med en masterexamen i lufträtt från McGill University i Montreal. Han arbetade under 1980 talet med tillståndsärenden vid Luftfartsverket och representerat den svenska regeringen utomlands i luftfartspolitiska frågor. Numera konsult inom luftfart.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten