Hur går det för krisbolaget Alitalia i Sverige?
Publicerad den 2 augusti 2004Vi ställer fem frågor Anders Blom (bilden), försäljningschef för Alitalia i Sverige - Alitalia som mitt i en tung period för bolaget har satsat friskt på nya direktlinjer från Stockholm och Köpenhamn till Rom och Milano.
När var det ni startade era nya linjer?
- Den 28 mars, ett direktflyg om dagen Stockholm-Rom och ett Stockholm-Milano. Samtidigt började vi med två direktflyg dagligen på linjen Köpenhamn-Milano och ett Köpenhamn-Rom.
Och hur går det för er?
–Det går bra så långt. April gick riktigt bra, men liksom våra konkurrenter hade vi en liten svacka i maj. Men sommaren går bra, men bokningarna kommer lite sent. Vi har förlängt vår sommarkampanj, till fördel för resenärerna, för att riktigt komma på banan. Lägstapris för Stockholm-Rom/eller Milano 1 400 kronor T/R fram till sista augusti.
Hur har uppmärksamheten i media om krisen för Alitalia påverkat er?
–Det har ju inte precis gjort vår nysatsning lättare. DI skrev t ex den 19 maj Nya mirakel krävs av Alitalias chef och DN den 25 april: Kristyngda Alitalia kräver 3,5 miljarder. Även Flygtorget, som läses av branschen, har i hårda ord rapporterat om Alitalias svårigheter.
Och vad har hänt bolaget sedan dess?
–Alitalia har fått ett lån på 400 miljoner euro från staten godkänt av EU , men som också innehåller krav. Förmodligen presenterar Alitalia en besparingsplan någon gång i september. Därmed kan vi hoppas att vi kan lägga talet om kris bakom oss och se framåt.
Hur har resebyråerna reagerat på talet om kris?
–I våras märkte vi en oro både bland våra direktkunder och från en del resebyråer. Men vissa av våra partners har stöttat oss även under denna svåra tid, bl a American Express som har fortsatt med business as usual.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten