Ingen vill vara med och betala för flygplatsen
Publicerad den 2 maj 2014
Flygplatsen i Sundsvall heter numera Sundsvall Timrå Airport och inte Sundsvall Härnösand Airport som tidigare var namnet. Det beror på att när Swedavia sålde flygplatsen ville Härnösands kommun inte vara med och betala. Kvar fanns Sundsvall och Timrå som nu tar fullt ansvar för flygplatsdriften medan Härnösand hänger med på den närbelägna flygplatsen utan att betala.
Samma utveckling ser ut att bli verklighet i Västerås. I dagarna presenterades den sedan länge emotsedda flygplatsutredningen, för övrigt den tredje i ordningen och det är en bister prislapp som nu visar sig: 25 miljoner kronor per år i driftskostnader. Det ska balanseras mot intäkterna som idag består av linjetrafik med Ryanair, två fraktlinjer varje dygn, skolflyg, allmänflyg och den flygplats som Försvarsmakten använder för transporterna till och från Afghanistan, sammanlagt 16 350 rörelser och 160 000 passagerare förra året.
Idag kostar flygplatsen cirka 15 miljoner per år att driva men enligt utredningen är det kostnader som kommer att öka till 25 miljoner per år, särskilt om lågprisflyget väljer att använda flygplatsen mer i framtiden. Hur den slutsatsen blivit möjlig, mer flygrörelser men dyrare drift, är dock inte helt tydlig.
Vilken prislapp som nu än blir verklighet, är den något som Västerås stad får bära själva. Omkringliggande kommuner i Västmanland, landstinget, de närbelägna flygplatserna i Eskilstuna och Norrtälje, Stockholms län – ingen vill bidra med ekonomiskt stöd.
Framtiden för Västerås flygplats blir nu en politisk fråga och där har de politiska positioneringarna redan börjat. Västerpartiet och Folkpartiet är emot fortsatt driftsstöd medan Moderaterna är för och Socialdemokraterna avvaktande.
– Flygplatser är den enda infrastruktur som man brukar kräva att den ska gå med vinst men jag försöker föra diskussionen kring att det är tillgängligheten och behovet av kommunikationer som ska styra. Dessutom är flygplatsen så mycket mer än enbart linjetrafik. Jag ser till exempel av vi kan användas för tung skoltrafik, säger Mikael Nilsson, flygplatschef i Västerås.
Kommentarer
Tänk vad många flyktingar från Afrika vi kan hjälpa för dom pengarna. Ansvarslöst att svenskar ska flyga runt som kapitalister.
Mer lågprisflyg ger dyrare drift eftersom flygplatsen “köper” dyr marknadsföring av flygbolaget.
Ta och kolla hur lagen om offentlig upphandling sköts i vissa kommuner.
Sen får vi alla i det här landet betala SAS, så att deras piloter får 70000 i pension livet ut
En flygplats är inte som en väg…du får nog tänka till några gånger mer!
Om du ändå vill likna dom med varandra så… Fordonsägare betalar skatt och avgifter för att bruka vägarna. Gör flygplansägarna det på samma sätt?
En flygplats är precis som vägar infrastruktur, så i rättvisans namn ska alla vägar också generera ekonomiskt överskott. Om jag flyger från Västerås till Hemavan behövs 800m asfalt i varje ända men att åka bil kräver 90 mil asfalt. Räkna på det ni.
Det blir ca 150 kr per passagerare…och då är ej skoltrafik, frakt och militärt flyg inräknat.
Betalar dom också för sitt brukande av flygplatsen så blir det inte mycket att prata om.
Eller så ska ALLA ha det. Jag kommer då att åka dit varje dag efter jobbet för att pumpa start och landning med min ombyggda PA-28 med extratankar för 10 timmars endurance.
Med dessa pengar jag kvitterar ut så skall jag sedan köpa loss flygplatsen för att besluta att ge mig själv bättre betalt då mina landningar i PA-28:an ger så sjuuuuuuukt mycket inkomster till kommunen i form av etableringsstöd i grannkommunen.
Betala gärna för flygplatserna och ta bort vinstkravet från denna verksamhet.
Dock måste förutsättningarna vara de samma för samtliga som nyttjar flygplatsen.
MAO INGEN ska ha betalt för att landa i det lilla Västerås.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten